„Edmund
Monsiel - Niezwyk³y artysta ze zwyk³ego Wo¿uczyna”
Taki tytu³ nosi wystawa ¶wiatowej s³awy
rysownika z Wo¿uczyna, któr± mo¿na obejrzeæ w Galerii BWA w Zamo¶ciu
w dniach 9.11.2012
do 28.11.2012, w godzinach pracy galerii.
Na wystawie zgromadzono 33 prace artysty,
wykonane w latach 1920 - 1962, które pochodz± z Muzeum im. Jacka
Malczewskiego
w Radomiu, Muzeum Regionalnego im.
J.Petera w Tomaszowie Lub. oraz Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk
w Warszawie. Wystawê uzupe³niaj± zdjêcia artysty z ró¿nych okresów
¿ycia, plakaty z wystaw oraz publikacje, w tym archiwalne.
Wystawa zorganizowana z okazji 50. rocznicy
¶mierci artysty przez Galeriê BWA oraz Stowarzyszenie Mi³o¶ników
Wo¿uczyna i Okolic.
Wernisa¿ wystawy odbêdzie siê
9
listopada 2012 r. o godz.15.00.
O ¿yciu i twórczo¶ci artysty opowie
historyk sztuki Barbara Typek.
Edmund Monsiel urodzi³ siê 12
listopada 1897 r. w Wo¿uczynie, w rodzinie stolarzy. W³a¶ciwe jego
nazwisko to Monsiol
( tak podpisywa³ siê ojciec artysty na
aktach urodzin kolejnych dzieci, a nazwisko przekrêci³a osoba
sporz±dzaj±ca akty urodzin
tak,¿e w ksiêgach parafialnych wystêpuje ono
w trzech wersjach: Monsiol, Monsiel, Monssiel, na nagrobku Miko³aja za¶
widnieje Monssiol). Edmund, zosta³
ochrzczony jako Monsiel i by³ pi±tym z dziewiêciorga dzieci Karoliny z
Dutkowskich, urodzonej
w Wo¿uczynie i Miko³aja Monsiola, urodzonego
w Oszczowie. Edmund dorasta³ w Wo¿uczynie. Tu ukoñczy³ cztery klasy
szko³y powszechnej i st±d zosta³ oddany na wychowanie do organisty
W³adys³awa Chmielewskiego, do Dzier±¿ni. Stamt±d wys³ano go na nauki
do Che³ma. Po trzech latach uczêszczania do
Mêskiego Seminarium Nauczycielskiego, Edmund z nieznanych powodów
przerwa³ naukê. Ale w³a¶nie w Che³mie, a nie
w £aszczowie, powsta³y jego w pe³ni dojrza³e rysunki, w ksi±¿ce (o.G.Palau,
Katolik.Uczynkiem i Prawd±, Kraków 1910), która towarzyszy³a mu ca³e
¿ycie. W 1923 r. Edmund zamieszka³ z rodzicami
w £aszczowie, przy ul.3 Maja 11. Monsielowie
mieli tam posesjê z domem i ogrodem i prowadzili sklep spo¿ywczo -
papierniczy. Sklepem zajmowa³ siê g³ównie Edmund. Po towar je¼dzi³
najczê¶ciej do Lwowa. Bywa³ te¿ w Wo¿uczynie. Wojna zasta³a Edmunda
w £aszczowie. 25 grudnia 1942 r., by³
on ¶wiadkiem rozstrzelania mieszkañców £aszczowa, miêdzy którymi by³
jego szwagier
Józef Wyrostkiewicz. Wed³ug dotychczasowych
publikacji o Monsielu, to traumatyczne wydarzenie wyzwoli³o w nim
schizofreniê.
Pó¼n± wiosn± 1943 r. Edmund opu¶ci³ £aszczów
i zamieszka³ w Wo¿uczyn Cukrowni, u brata Kazimierza. Jednocze¶nie
podj±³
pracê jako wagowy, sezonowy inspektor
buraczany i pracownik magazynu. Zmienia³ miejsce zamieszkania, stale
jednak by³ to Wo¿uczyn: u rodziny Dutkowskich, w opuszczonym domu
m³ynarza, u Stefanii Kazañskiej i pod koniec ¿ycia u Pieprzowskich
na „Zastawiu”. Stale rysowa³, jednak jego
rysunkami nikt siê nie interesowa³. Edmund zmar³ nagle 8 kwietnia 1962
r. w szpitalu,
w Tomaszowie Lub. Pochowany zosta³ na
cmentarzu w Wo¿uczynie. Po jego ¶mierci rodzina odkry³a ponad 500
rysunków, które wkrótce (kilka miesiêcy po jego ¶mierci) okaza³y siê
sensacj± na skalê krajow±, a nastêpnie ¶wiatow±.
Edmund Monsiel rysowa³ od ok. 1920 r. Z tego
roku znany jest najstarszy rysunek. Najwiêcej rysunków powsta³o w latach
1943 - 1962. Rysowa³ o³ówkiem (czasami
pojawia siê kredka) na skrawkach papieru, tekturze, dokumentach z
cukrowni,
ok³adkach ksi±¿ek. Rysunki s± niewielkich
rozmiarów, w wiêkszo¶ci datowane i sygnowane ró¿nymi wersjami monogramu
artysty: „EM”. Zarówno rysunki sprzed wojny,
te z okresu wojny, jak i powojenne charakteryzuje ten sam styl:
wszechobecny
motyw g³ów, w wiêkszo¶ci z w±sami, a w ¶ród
nich inne elementy ikonograficzne, czasami wersety umoralniaj±ce,
g³ównie po¶wiêcone Bogu i ¿yciu zgodnie z przykazaniami.
Niestety Edmund mia³ pecha. Nie znany jako
artysta za ¿ycia, po ¶mierci zosta³ odkryty przez… lekarzy psychiatrów,
którzy na podstawie analizy rysunków Edmunda okrzyknêli go
schizofrenikiem i tak jest postrzegany do dzisiaj.
Prace Edmunda Monsiela zazwyczaj s±
prezentowane na wystawach artystów chorych psychicznie i wisz± obok
obrazów
Van Gogha. Prawda jest taka, ¿e niestety
Edmund Monsiel, nie zacz±³ rysowaæ pod wp³ywem traumatycznego wydarzenia
z czasów wojny. On rysowa³ ju¿ przed wojn±,
a poziom i styl rysunków sprzed wojny, jak i tych pó¼niejszych jest taki
sam.
Traumatyczne wydarzenie z czasów wojny
sprawi³o, ¿e zmieni³ na pewien czas sposób rysowania. Powstawa³y wówczas
ma³o
czytelne „maszkary”, „demony”, ale i
zarazem realistyczne twarze Hitlera, Stalina, szwagra Wyrostkiewicza. Po
otrz±¶niêciu
siê z traumatycznych prze¿yæ, wróci³ Monsiel
do wypracowanego przed wojn± w³asnego stylu z tysi±cami w±satych twarzy.
„Dziwne” dla
ogl±daj±cego rysunki Monsiela wynikaj± z jego g³êbokiej religijno¶ci,
patriotyzmu, próby ukazania z³a. Do dzi¶ ¿yj±cy mieszkañcy Wo¿uczyna,
pamiêtaj± go jak codziennie modli³ siê w domu i w ko¶ciele. Wo¿uczyñski
ko¶ció³ by³ te¿ inspiracj± do czê¶ci
jego rysunków. Równie¿ wa¿ne wydarzenia z
¿ycia Wo¿uczyna, ¿ycia artysty, ale te¿ i kraju a nawet ¶wiata, znalaz³y
odbicie w jego pracach. Edmund ¿ywo reagowa³, na to co siê dzia³o wokó³
niego, w kraju i w ¶wiecie. Reagowa³ rysunkami… Jednym s³owem rysunki
Edmunda Monsiela s± swoist± kronik±, przejawem nadmiernej religijno¶ci,
ale i troski o losy kraju. Chorym psychicznie by³by Monsiel, wówczas,
gdyby te rysunki o motywach religijnych i ukrytych tre¶ciach pokaza³
komukolwiek za ¿ycia, w czasach PRL-u i panuj±cego
socrealizmu w sztuce!
Edmund Monsiel znany jest w ca³ym ¶wiecie.
Kolekcje jego rysunków posiadaj± galerie w: Montruil, Begles /Francja/,
w Wielkiej Brytanii, w Lozannie /Szwajcaria/, w Jerozolimie /Izrael/, w
Chicago /USA/. W Polsce znajduje siê oko³o 60 prac w: Pañstwowym Muzeum
Etnograficznym w Warszawie, Muzeum im. J. Malczewskiego w Radomiu,
Muzeum Regionalnym im. J.Petera w Tomaszowie Lub.
oraz w kolekcjach prywatnych. Negatywy jego
prac posiada Instytut Sztuki PAN.
Wystawa w BWA w Zamo¶ciu jest drug± na
Zamojszczy¼nie, po wystawie zorganizowanej b.r. przez Stowarzyszenie
Mi³o¶ników Wo¿uczyna i Okolic, w ramach realizacji projektu ”Niezwyk³e
miejsce, niezwykli ludzie”, programu ”Dzia³aj lokalnie, w Izbie
Regionalnej
w Wo¿uczynie.
¦wiatowej s³awy artysta, którego rysunki
zaliczane do nurtu art - brut znajduj± siê w najwiêkszych galeriach
¶wiata, nigdy nie mia³ wystawy po tej stronie Wis³y, a¿ do 2010 r.
Wówczas Galeria Gardzienice w Lublinie pokaza³a 16 rysunków Monsiela.
Wystawa
w Wo¿uczynie i ta prezentowana w BWA s±
zatem pierwszymi na Zamojszczy¼nie, w rodzinnych stronach artysty.
W bie¿±cym roku mija 50. rocznica ¶mierci
Edmunda Monsiela. To doskona³a okazja by upamiêtniæ tego niezwyk³ego
twórcê,
ale mo¿e raczej by wreszcie go odkryæ i
zinterpretowaæ jego twórczo¶æ na nowo.
Prezentowane na wystawie 33 prace pochodz± z
Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Muzeum Regionalnego
im. J.Petera w Tomaszowie Lub. oraz
Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Wystawê uzupe³niaj±
zdjêcia artysty
z ró¿nych okresów ¿ycia, plakaty z wystaw
oraz publikacje, w tym archiwalne.
Barbara Typek
historyk sztuki
prezes Stowarzyszenia Mi³o¶ników Wo¿uczyna i Okolic
|
BOGUS£AW BODES
OBIEKTY NATURY
Bogus³aw Bodes studiowa³ w
krakowskiej ASP na Wydziale Malarstwa i Grafiki.
Dyplom w pracowni prof. A.
Marczyñskiego.
Twórczo¶æ w dziedzinie malarstwa,
rysunku, projektowania graficznego, kaligrafii.
Od 1988r.zajmuje siê scenografi±,
rze¼b± i dzia³aniami przestrzennymi.
W latach 1968-2006 pracowa³ jako
pedagog w PLSP w Zamo¶ciu.
Charakterystyczny dla twórczo¶ci B.
Bodesa jest cykl rze¼b i instalacji p.t."Obiekty natury".
Za szczególny wk³ad pracy w rozwój
edukacji artystycznej w Polsce, wyró¿niony
Nagrod± I stopnia Ministra Kultury
i Sztuki.
Prace znajduj± siê w zbiorach
Muzeum Zamojskiego BWA, w kolekcjach prywatnych w kraju
|
MOJE MIASTO DZIEDZICTWEM KULTURY - ZAMO¦Æ
2012
POKONKURSOWA
WYSTAWA PRAC DZIECI I M£ODZIE¯Y
WYSTAWA ORGANIZOWANA W RAMACH OGÓLNOPOLSKICH
OBCHODÓW
EUROPEJSKICH DNI DZIEDZICTWA 2012
P r o t o k ó ³
z posiedzenia jury konkursu „Moje miasto
dziedzictwem kultury” - Zamo¶æ 2012
Komisja w sk³adzie:
Jerzy Tyburski – art. plastyk
W³odzimierz Filipski – art. plastyk
Stanis³aw Pasieczny – art. plastyk
stwierdza, ¿e na tegoroczny konkurs nap³ynê³o 237
prac z nastêpuj±cych szkó³ :
ZUS M.Vileca, Bardejov (S³owacja)
(nauczyciel
-Jan Soltes, Martin Jesensky, H.Tomeckova, Iveta Lenkova )
Szko³a
Podstawowa nr 3
w Tomaszowie Lub.
(Marzena Klimaszewska)
M³odzie¿owy Dom
Kultury w Zamo¶ciu
(Magdalena
Cieplechowicz -Buczak, Ma³gorzata Magryta
Iwona Oleszczuk
– Tytoñ)
Gimnazjum nr 2
w Zamo¶ciu
(Iwona
Zawi¶lak)
Gimnazjum nr 3
w Zamo¶ciu
(Krystyna
Kopciowska)
Szko³a
Podstawowa nr 3
w Zamo¶ciu
(Krystyna
Kopciowska , Maria Bojanowska ,Ewa Martyniuk
Marta Margol,
Anna Stabiñska)
Szko³a
Podstawowa nr 9 w Zamo¶ciu
(Iwona
Oleszczuk -Tytoñ )
Szko³a
Podstawowa w Barchaczowie
(Anna Grela,
Joanna Soko³owska )
Szko³a
Podstawowa nr 4 w Zamo¶ciu
( Agnieszka
Hamerska)
Publiczne
Gimnazjum w Rudniku
(Justyna
Malinowska)
Publiczne
Gimnazjum w ¦redniem Du¿em
(Justyna
Malinowska)
Specjalny
O¶rodek Szkolno – Wychowawczy w Zamo¶ciu (Ewa
Kasprzyk)
Szko³a
Podstawowa w Skierbieszowie
(Irena Piekut )
Gimnazjum w
Skierbieszowie
(Dariusz
Piekut)
Szko³a
Podstawowa w Z³ojcu
(Ma³gorzata
Magryta )
Z uwagi na walory artystyczne jury postanowi³o
przyznaæ równorzêdne wyró¿nienia nastêpuj±cym uczestnikom konkursu;
Sylwia Mróz
lat 14, Publiczne Gimnazjum w Rudniku
Katarzyna Ko³cz
lat 13, Publiczne Gimnazjum w ¦redniem Du¿em
Krystian Ogonowski
lat 12, M³odzie¿owy Dom Kultury w
Zamo¶ciu
Krzysztof Kiecana
lat 12, M³odzie¿owy Dom Kultury w
Zamo¶ciu
Ewelina Stolarczyk
lat 9, M³odzie¿owy Dom Kultury w
Zamo¶ciu
Karolina £o¶
lat 13, M³odzie¿owy Dom Kultury w Zamo¶ciu
Piotr Kwiecieñ
lat 11, Szko³a Podstawowa nr 4 w Zamo¶ciu
Aleksandra Olborska
lat 10, Szko³a Podstawowa nr 4 w
Zamo¶ciu
Wojciech Kowalczyk
lat 10, Szko³a Podstawowa nr 4 w Zamo¶ciu
Karolina Skuba
lat 12, Szko³a Podstawowa w Z³ojcu
Laura Wyszyñska
lat 8, Szko³a Podstawowa nr 3 w
Zamo¶ciu
Alicja Jakubczak
lat 8, Szko³a Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu
Matus Fornadel
lat 16, ZUS M.Vileca, Bardejov, S³owacja
Zuzana Polackova
lat 12, ZUS M.Vileca, Bardejov, S³owacja
Alena Cechova
lat 13, ZUS M.Vileca, Bardejov, S³owacja
Justyna Proc, Patrycja Wszo³a
lat 14 (wspólnie),
Gimnazjum nr 2 w Zamo¶ciu
Bart³omiej Rêbisz, Monika Konarzewska
lat 14 (wspólnie),
Gimnazjum nr 2 w Zamo¶ciu
Zamo¶æ, 24.07.2012 r.
|
XXVIII Miêdzynarodowy Plener Ilustratorów
W dniach 23-31 sierpnia odby³ siê XXVIII
Miêdzynarodowy Plener Ilustratorów.
Tematem pleneru by³a twórczo¶æ Józefa Ignacego
Kraszewskiego(1812-1887),w zwi±zku z dwusetn± rocznic± urodzin
wielkiego pisarza i patrioty.
Kraszewski-tytan pracy pisarskiej, wielki
my¶liciel, krzewiciel idei Polski niepodleg³ej i niezale¿nej,
by³ najp³odniejszym polskim pisarzem, autorem 232
powie¶ci, z których najbardziej znana jest "Stara Ba¶ñ".
Zwi±zany z wieloma pismami-recenzent i znakomity
znawca wspó³czesno¶ci. Autor wielu tekstów publicystycznych
i odkrywca wspó³czesnych mu trendów literackich.
Miejscem pleneru by³ O¶rodek "Anna" w Zwierzyñcu.
Podczas pleneru uczestnicy zapoznali siê z
histori± Zwierzyñca i poznali jego uroki.
Wyk³ad i znakomity film swojego autorstwa
zaprezentowa³ o Kraszewskim, znany regionalista i pisarz Adam
Wies³aw Kulik.
Plonem tegorocznego pleneru bêdzie przysz³oroczna
wystawa ilustracji i towarzysz±cy jej katalog ,po¶wiêcony
Józefowi Kraszewskiemu, przygotowywane we
wspó³pracy z Muzeum Im.Józefa Ignacego Kraszewskiego w Romanowie.
Uczestnikami pleneru byli-Wanda i Bogus³aw
Orliñscy, Sergiej Michnowski, Aleksander Korowaj, Jerzy Kubina,
El¿bieta Ha³asa,Stanis³aw O¿óg, Dariusz £ukasik,
Dariusz Piekut, Bogna Klaman, Marianna Jagoda Mioduszewska,
Magdalena Wolan,Joanna Hrk i Jerzy Tyburski.
Organizatorem pleneru jest BWA Galeria Zamojska.
|
„¦wiat poezji ¶piewanej Marka Grechuty”
Wystawa odbywa siê w ramach VI Zamojskiego Festiwalu
Kultury.
W konkursie udzia³ wziêli uczniowie szkó³ i o¶rodków
szkolno- wychowawczych Zamo¶cia i regionu.
Spo¶ród prac
nades³anych na konkurs, jury postanowi³o przyznaæ nagrody i
wyró¿nienia
nastêpuj±cym uczestnikom konkursu;
I nagroda – Weronika Czochra lat 6,
Dwujêzyczna Szko³a Podstawowa.
Smart School w Zamo¶ciu
II nagroda - Dorota Barczuk , Warsztat Terapii
Zajêciowej w Turkowicach
III nagroda – Ma³gorzata Radaj
lat 17, M³odzie¿owy Dom Kultury w Zamo¶ciu
wyró¿nienia :
-
Aleksandra Wytrykus lat 17, M³odzie¿owy Dom Kultury w Zamo¶ciu
-
Weronika Biesiaga lat 14, Gimnazjum nr 5 w Zamo¶ciu
-
£ukasz Kazimierczuk, Warsztat Terapii Zajêciowej w Turkowicach
-
Laura Wyszyñska lat 8, Szko³a
Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu
-
Luiza Podgórska lat 7, Szko³a
Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu
-
Katarzyna Strenciwilk lat 8,
Szko³a Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu
fot.Janusz Zimon |
Mi³osz
niejedno ma imiê
Ogarn±æ w
krótkim tek¶cie bardzo obszern±, a jednocze¶nie niezwykle ró¿norodn±
tre¶ciowo i formalnie twórczo¶æ Czes³awa Mi³osza jest zgo³a
niemo¿liwo¶ci±.
Bo przecie¿ to
nie tylko najwybitniejszy polski poeta XX wieku, ale i znakomity
eseista, t³umacz, prozaik, historyk literatury, do tego niesamowicie
pracowity
i p³odny,
pisz±cy niemal do koñca swojego d³ugiego ¿ycia. ¯aden inny z polskich
pisarzy dwudziestowiecznych nie obejmowa³ w swoich utworach
rzeczywisto¶ci
tak
kompleksowo i wielowymiarowo, i chyba ¿aden nie budzi³ tak skrajnych
uczuæ: od zachwytu i uwielbienia, po obelgi i oszczerstwa. Jak silne
jego osoba wywo³ywa³a emocje niech ¶wiadcz± choæby dwa fakty z ostatnich
lat: próba niedopuszczenia do pochówku na krakowskiej Ska³ce i próba
zablokowania przez prawicowych pos³ów og³oszenia przez Sejm
Rzeczpospolitej Polskiej roku stulecia jego urodzin rokiem
Mi³oszowskim...
¯yciowa i
twórcza droga laureata literackiej Nagrody Nobla za rok 1980 z
perspektywy czasu wygl±da na us³an± ró¿ami parkow± alejkê. Nic bardziej
z³udnego
i mylnego.
By³a to droga trudna, krêta i wyboista, w pewnym momencie wydaj±ca siê
je¶li nie drog± w przepa¶æ, to donik±d. Przebyæ j± móg³ tylko cz³owiek
obdarzony nies³ychan± witalno¶ci±, prze¶wiadczeniem o wyj±tkowym
talencie poetyckim i niez³omn± wol±, nakazuj±c± mu dokonywaæ niekiedy
tragicznych
w skutkach
wyborów, s³uszno¶æ których ostatecznie przypieczêtowa³a dopiero Nagroda
Nobla. Sam Mi³osz tak o tym pisa³ w Roku my¶liwego:
„Je¿eli kto¶
powa¿nie odnosi siê do swojego powo³ania, powinien wiedzieæ, ¿e
obowi±zuje go ¶cis³a hierarchia, która polega na odrzucaniu wszystkiego,
co jest
poni¿ej najwy¿szych wymagañ, to znaczy tego, co dla naszej intuicji ma
cechy warto¶ci pozornych, tandetnych. Kto wie, czy nie nale¿y tu ca³a
dziedzina
tzw.
szlachetnych uczuæ, spo³ecznego buntu, patriotyzmu itd., czyli
hierarchia zak³ada pewn±, trzeba to przyznaæ, nieludzko¶æ”.
Przez wiele
lat jednak wszystko wskazywa³o na to, ¿e ostatecznie osi±gniêta przez
poetê amerykañska ziemia obiecana zapewni³a mu wprawdzie ¿yciow±
stabilizacjê, ale zacenê zapomnienia. Odciêty od krajowych czytelników,
prawie nie czytany przez emigracjê,w Ameryce by³ znany nie jako poeta,
tylko t³umacz
polskiej poezji na angielski. W 1972 roku tak pisa³ w gorzkim,
sarkastycznym wierszu W³adca Albanii:
A mo¿e ju¿ mój
d³ug zosta³ sp³acony
I zrobi³em co
mog³em dla mego jêzyka
Wiedz±c, ¿e w
zamian bêdê mia³ milczenie?
Zmniejsza³o
siê i zmniejsza³o. Pigmeja³o i pigmeja³o.
Zosta³em
wielkim poet± królestwa Albanii
I u¶miech damy
dworu, ³askawo¶æ regenta
By³yby dzi¶,
niestety, spó¼nion± nagrod±.
Przyznany
niemal siedemdziesiêcioletniemu poecie Nobel nie okaza³ siê, jak to siê
niejednokrotnie zdarza³o, ani „poca³unkiem ¶mierci”,
ani nie
odebra³ mu si³ twórczych.Przeciwnie, Mi³osz ani na chwilê nie spocz±³ na
laurach, o czym ¶wiadcz± kolejne tomy poezji, eseistyki,
przek³adów
biblijnych i nie tylko.
W ogarniêtej
strajkami rozpolitykowanej Polsce, w której trwa³ wówczas „festiwal
Solidarno¶ci”, nagrodê tê przyjêto z entuzjazmem,
choæ twórczo¶æ
znajduj±cego siê na indeksie emigracyjnego poety znana by³a tylko
nielicznym. Po wydawane w po¶piechu ksi±¿ki noblisty
ustawia³y siê
d³ugie kolejki. Zawrotn± karierê zrobi³ napisany trzydzie¶ci lat
wcze¶niej wiersz Który skrzywdzi³e¶, jego fragment znalaz³ siê na
gdañskim
pomniku ku czci stoczniowców
poleg³ych w grudniu 1970 roku. Tym sposobem elitarny poeta kolejny raz
zosta³ pisarzem politycznym
(etykietka ta
przylgnê³a do niego po publikacji w 1953 roku historiozoficznego eseju
Zniewolony umys³).
Mi³osz sta³ siê niemal kolejnym narodowym wieszczem. Szybko siê jednak
okaza³o, ¿e jest to poezja zbyt trudna, ¿eby zaistnieæ w ¶wiadomo¶ci
niewyrobionego czytelnika, którego gusta literackie
nie wykraczaj±
poza poetykê Tuwima czy Ga³czyñskiego. Stosunek poety do tego polskiego
upolitycznienia jego poezji znakomicie oddaje kolejny cytat
z
Roku my¶liwego:
„Wczoraj (...) wywiad dla [podziemnego] „Tygodnika Mazowsze”. Jedynie
przy takich spotkaniach dowiadujê siê, ¿e jestem
wieszczem. To
znaczy niby to wiem, ¿e tam na takiego mnie pasuj±, ale jest to wiedza
teoretyczna, która rozwiewa siê wobec mojego sposobu
¿ycia tutaj,
niczym nie jest od¿ywiana. (...) Moi rozmówcy pytaj± mnie, czy zdajê
sobie sprawê, kim jestem tam i jak sam odnoszê siê do tej roli.
Odpowiadam, ¿e
powinni zrozumieæ moj± podwójno¶æ. Kiedy czytam wiersze po angielsku na
amerykañskich kampusach (...),
nie s± to te
same wiersze, które tam mnie koronuj± na wieszcza, ze wzglêdu na ró¿nicê
jêzyka i tre¶ci. Bo jednak publiczno¶æ polska szuka przede
wszystkim
ideologicznego przes³ania”.
Narzucana rola
wieszcza narodowego zdecydowanie Mi³oszowi nie odpowiada³a, co nie
znaczy, ¿e aktualne sprawy polskie by³y mu obojêtne. Niemniej
w tomach po
noblowskich pró¿no szukaæ wierszy, które mo¿na by uznaæ za „aktualne
politycznie”. Mi³osz od dawna by³ ju¿ w „dalszych okolicach”,
gdzie rola
poety sprowadza siê do roli medium ¶wiata pozazmys³owego:
S³uga ja tylko
jestem niewidzialnej rzeczy,
Która jest
dyktowana mnie i kilku innym.
Sekretarze,
nawzajem nie znani, po ziemi chodzimy,
Niewiele
rozumiej±c. Zaczynaj±c w po³owie zdania,
Urywaj±c inne
przed kropk±. A jaka z³o¿y siê ca³o¶æ
Nie nam
dochodziæ, bo nikt z nas nie doczyta.
(Sekretarze,
1975)
Nie zosta³
jednak nieczu³ym na powaby ¶wiata anachoret±. Przyrodzona witalno¶æ nie
pozwala³a mu byæ obojêtnym na rzeczywisto¶æ zmys³ow±,
w której
nieustannie szuka³ wy¿szego sensu, i dlatego do koñca ¿ycia tak ¿arliwie
przeciwstawia³ siê wszelkim przejawom nihilizmu.
Zbigniew Dmitroca
|
XXVIII Miêdzynarodowy Plener Ilustratorów
W dniach 22-31 sierpnia BWA Galeria
Zamojska
organizuje kolejny XXVIII Miêdzynarodowy Plener
Ilustratorów.
Rok 2012-w zwi±zku z 200 setn± rocznic± urodzin
Józefa Ignacego Kraszewskiego
zosta³ w³a¶nie og³oszony przez Sejm
Rzeczpospolitej Rokiem Józefa Ignacego Kraszewskiego.
Ten najp³odniejszy polski pisarz, jest autorem
232 powie¶ci, w tym 144 powie¶ci spo³ecznych, obyczajowych
i ludowych oraz 88 historycznych, z których
najbardziej znana jest "Stara Ba¶ñ".
Tak ogromny ilo¶ciowo i ró¿norodny gatunkowo
dorobek Kraszewskiego, nie ma sobie równych w literaturze
polskiej, jest tak¿e fenomenem w skali
miêdzynarodowej. W swoich dzie³ach odwo³ywa³ siê do wspó³czesnych
mu tematów oraz przesz³o¶ci Polski i czasów
antyku.
Spodziewamy siê,¿e jêzyk plastyki,w którym
wypowiadaj± siê arty¶ci uczestnicz±cy w plenerze, przybli¿y
odbiorcom,
wielk± spu¶ciznê literack± tego wielkiego
pisarza.
Arty¶ci uczestnicz±cy w plenerze:
Joanna Hrk, Mariannna Jagoda Mioduszewska, Bogna
Tarnowska, Magdalena Wolan,Oleksandr Korowaj (Ukraina),
Serhij Michnowskij (Ukraina), Wanda i Bogus³aw
Orliñscy, Stanis³aw O¿óg, Dariusz £ukasik, Jerzy Kubina (USA),
Dariusz Piekut (Komisarz pleneru), Jerzy Tyburski
(II Komisarz pleneru).
O¶rodek Wypoczynkowy "Anna",
Patronat Medialny- Portal zamosconline, Tygodnik
Zamojski, Gazeta Zamojska, Skafander, Katolickie Radio Zamo¶æ,
Dziennik Wschodni, Portal ezamosc.
|
JERZY KUBINA
ZAMO¦Æ - NEW YORK - ZAMO¦Æ
- MALARSTWO -
 |
Jerzy Kubina urodzi³ siê w 1956 roku
w Zamo¶ciu. Studia artystyczne na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk
Piêknych w Krakowie., zakoñczy³ w 1985 roku dyplomem z wyró¿nieniem. W
1987 roku wyjecha³ do Stanów Zjednoczonych. Mieszka i pracuje w Nowym
Jorku, zajmuj±c siê malarstwem, instalacj± i performance. Jego prace
prezentowane by³y na wystawach indywidualnych i zbiorowych
w USA i Europie m.in.: w Galerii Louis XIV -
Pary¿, 1993; OK Harris - Nowy Jork, 1997;Tower Gallery - Houston, 2004;
80 Washington Square East Galleries - Nowy
Jork, 2005; Real Art
Ways Gallery - Hartford, CT, 2006 ; Museum
Convento de Carmen - Guadalajara (Meksyk) 2010.
110 DRAPER LN. APT. L1 DOBBS FERRY NY 10522
tel. 917 5823433, jerzykubina@hotmail.com,
www.jerzykubina.com
|
Pablo Picasso mawia³, ¿e niektórzy malarze
przekszta³caj± s³oñce w ¿ó³t± plamê, ale s± inni, którzy dziêki swojej
sztuce i inteligencji
¿ó³t± plamê zamieniaj± w s³oñce. Do tej grupy
artystów o du¿ej wra¿liwo¶ci i wielkim talencie nale¿y z pewno¶ci± Jerzy
Kubina.
Urodzi³ siê na zamojskiej Starówce, w kamienicy
Linkowskiej.O rodzinnym mie¶cie opowiada z wielk± czu³o¶ci±,
urzeczony jego piêknem:
Bardzo je kocham, siedzi we mnie g³êboko.
Odwiedzam Zamo¶æ niemal co roku, i z przyjemno¶ci± obserwujê, jak siê
zmienia.
Jak z nêdznych smrodliwych podwórek,
zdewastowanych fasad Starego Rynku, wyrasta po nocy wspania³y kwiat –
mówi
zafascynowany. A¿ trudno uwierzyæ, ¿e zosta³o w
tak cudowny sposób odrestaurowane.
Artysta tworzy i mieszka w Nowym Jorku (USA).
By³ sponsorowany przez znanego konesera i znawcê
sztuki wspó³czesnej Henryka Lachmana, który przekaza³ mu w latach
1988-1992
salê balow± Hotelu Hamilton, którego by³
w³a¶cicielem. W sali o powierzchni 6 tys. m2
artysta stworzy³ szereg prac monumentalnych,
a tak¿e instalacji i dzia³añ performance.
Okres ten artysta wspomina jako jeden z najbardziej
dynamicznych epizodów.Sala balowa, w której mie¶ci³o siê studio Kubiny
by³a
zupe³nie zrujnowana.
Po po¿arze z 1984 roku nie podnios³a siê z klêczek.
Z³ote stiuki zwisa³y, tapeta odpada³a p³atami. Pod³oga falowa³a. Na
¶rodku sta³ ogromny, zakurzony bia³y fortepian. Wszêdzie kurz, popió³. W
k±tach jakie¶ sto³y, ko¶lawe krzes³a, przetr±cone meble.
Ale dla wra¿liwego artysty to nieco odrealnione
miejsce stanowi³o ¼ród³o nieustaj±cej inspiracji. Nie wspominaj±c o
mieszkañcach
hotelu. Widmowych postaciach ¿ywcem wyjêtych z
gangsterskiego filmu.
Wa¿nym etapem twórczym by³ pobyt Artysty w Pary¿u w
latach 1990-1991. By³ sponsorowanym i reprezentowanym przez francusk±
Galleriê Louis XIV. W³a¶cicielami galerii byli
synowie Bernarda Steinitza, francuskiego milionera, wielkiej s³awy
antykwariusza, specjalizuj±cego siê w Ludwiku XIV.
Pobyt w Pary¿u zaowocowa³ wystaw± indywidualn± w
Gallerii Louis XIV, a tak¿e seri± prac wykonanych na miejscu w studiu
artysty
w Porte de Clignancourt.
Artysta wyznaje, ¿e kreatywno¶æ jest jednym z
najpiêkniejszych prze¿yæ - a sztuka wyrazem niezwyk³o¶ci gatunku
ludzkiego:
W sztuce mamy do czynienia z dzia³aniem
abstrakcyjnym, które nie bazuje na jakich¶ konkretnych przes³aniach.
Wszystko odbywa
siê w relacji, interreakcji z twoj± psychik±,
obojêtnie czy malujesz obraz abstrakcyjny czy realistyczny, co¶
kreujesz, rozmawiasz
z sob± samym. Podczas malowania otwieraj± siê inne
przestrzenie. Wchodzisz w inn± energiê.
To co¶ absolutnie niesamowitego.
Weronika Kwiatkowska (fragmenty tekstu napisanego w Nowym Jorku
17.02.2012 roku)
|
„MASKA TEATRALNA” Zamo¶æ 2012.
Dnia 27.06.2012 r. (¶roda) o godz. 14.00
w Biurze Wystaw Artystycznych – Galerii Zamojskiej
odbêdzie siê podsumowanie konkursu i uroczyste
otwarcie wystawy prac dzieci i m³odzie¿y
„MASKA TEATRALNA” Zamo¶æ 2012.
Wystawa towarzyszyæ bêdzie Zamojskiemu Latu
Teatralnemu.
P r o t o k ó ³
z posiedzenia jury konkursu MASKA TEATRALNA 2012
Jury w sk³adzie:
Jerzy Tyburski – art.plastyk , W³odzimierz Filipski-
art.pl., Stanis³aw Pasieczny- art.pl.
Stwierdza, ¿e na tegoroczny konkurs nap³ynê³y 54
prace
ze szkó³ podstawowych, gimnazjów i szkó³
ponadgimnazjalnych Zamo¶cia i regionu:
Szko³a Podstawowa nr 2 w Zamo¶ciu (nauczyciel
-Czes³aw Kozak),
Szko³a Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu (Maria
Bojanowska)
Szko³a Podstawowa nr 7 w Zamo¶ciu (Anna
Gregorowicz),
Szko³a Podstawowa nr 8 w Zamo¶ciu (Agnieszka
Frykowska)
Gimnazjum Powiatowe w Bi³goraju (Alina Dzido),
Gimnazjum nr 2 w Hrubieszowie (Agnieszka
¦la¿yñska),
Gimnazjum nr 2 w Zamo¶ciu (Iwona Zawi¶lak),
Gimnazjum nr 5 w Zamo¶ciu (Ewa Zygmunt),
Liceum Ogólnokszta³c±ce w Krasnobrodzie (Halina
Gontarz).
Z uwagi na walory artystyczne jury postanowi³o
przyznaæ równorzêdne nagrody
dla nastêpuj±cych uczestników konkursu:
Kacper Ga³an lat 12 Szko³a Podstawowa nr 2 w
Zamo¶ciu
Agata Sawicka lat 9 Szko³a Podstawowa nr 7 w
Zamo¶ciu
Maja Piestrzeniewicz lat 15 Gimnazjum
Powiatowe w Bi³goraju
Katarzyna Cios lat 15 Gimnazjum Powiatowe w
Bi³goraju
Bartosz Szpakowski lat 15 Gimnazjum Powiatowe
w Bi³goraju
Marek Ku¼miñski lat 16 Gimnazjum nr 2 w
Hrubieszowie
Martyna Lewkowicz lat 14 Gimnazjum nr 5 w
Zamo¶ciu
Rafa³ Rybak lat 14 Gimnazjum nr 5 w Zamo¶ciu
Joanna Marczewska, Ewa Momot (wspólnie)
lat 14 Gimnazjum nr 2 w Zamo¶ciu
Monika Piwko Liceum Ogólnokszta³c±ce w
Krasnobrodzie
fot. Janusz Zimon |
Letni Przegl±d Plastyki Zamojskiej
Miasto i jego
twórcy.
45 lat
zamojskiego Biura Wystaw Artystycznych
„Zamo¶æ nale¿y to tej nielicznej grupy miast
polskich o których istnieniu wiedz± w gruncie rzeczy niemal wszyscy
Polacy (...).
W Zamo¶ciu i na Zamojszczy¼nie przybywa
artystów, kolejni absolwenci uczelni artystycznych widz± sens w
uprawianiu sztuki
w³a¶nie tutaj (…).
Obok twórców tutaj urodzonych, maj±cych
korzenie rodzinne z dziada pradziada na piêknej ziemi zamojskiej,
pojawili siê tak¿e
arty¶ci z zupe³nie innych czê¶ci Polski, ale
za to zauroczeni tym niepowtarzalnym fragmentem Polski (...).
Bo tak naprawdê si³± zamojskiego ¶rodowiska
plastycznego s± przede wszystkim ludzie, którzy je tworz± (...).
Od ich wra¿liwo¶ci, pasji i zaanga¿owania
zale¿y bowiem jaka bêdzie uprawiana przez nich sztuka, zarówno dzisiaj
jak i jutro.
Ka¿de otwarcie na nowe tendencje, próba
dialogu z przedstawicielami innych ¶rodowisk, mo¿e tylko zaowocowaæ
powstaniem
kolejnych, jeszcze ciekawszych, bardziej
warto¶ciowych dzie³ sztuki (...).
Jaka zatem jest twórczo¶æ artystów
zamojskich na pocz±tku drugiej dekady XXI wieku, gdy reprezentuj±ce ich
na zewn±trz
Biuro Wystaw Artystycznych obchodzi piêkny
jubileusz 45-lecia istnienia ?.Bez w±tpienia jak wszêdzie jest to
twórczo¶æ
dalece zró¿nicowana (…).
¦rodowisko zamojskich artystów powo³a³o do
¿ycia Galeriê Sztuki Wspó³czesnej. Po latach funkcjonowania obu
instytucji niezale¿nie,
w 2000 roku dosz³o do ich po³±czenia i
powstania Biura Wystaw Artystycznych – Galerii Zamojskiej, na czele
której stan±³ malarz,
a zarazem historyk sztuki Jerzy Tyburski.
Biuro konsekwentnie kontynuuje wszystkie dobre elementy tradycji swoich
dwóch
poprzedniczek, organizuj±c regularnie nie
tylko wystawy czasowe na których s± pokazane zarówno najnowsze dokonania
jak i przegl±dy
w aspekcie historycznym, najwybitniejszych
artystów z ca³ej Polski ( w tym co zrozumia³e równie¿ ilustratorów), a
tak¿e najwa¿niejszych, najbardziej aktywnych twórczo artystów lokalnych,
wydaje katalogi i ulotki na bardzo wysokim poziomie edytorskim, ale jest
równie¿ stymulatorem dzia³añ o charakterze interdyscyplinarnym i
integruj±cym .
Jubileusz 45-ciu lat istnienia Biura Wystaw Artystycznych – Galerii
Zamojskiej, nastraja wyj±tkowo optymistycznie i jest powodem
do uzasadnionej dumy (...)”.
Lechos³aw Lameñski
Profesor Historii Sztuki – KUL
(cytaty pochodz± z tekstu
zamieszczonego
w katalogu wystawy „Letni Przegl±d
Plastyki Zamojskiej”)
Uczestnicy wystawy :
Tomasz Be³ech, Monika Bieliñska, Bogus³aw Bodes, Winicjusz Borowski,
Joanna Brze¶ciñska - Riccio,El¿bieta Gnyp, Bo¿enna Gomu³ka, Robert
Gomu³ka,
Beata Grela, El¿bieta Ha³asa, Zygmunt Jarmu³, Dorota Jasek, Miros³aw
Juszczak, Piotr Juszczak, Krystyna Kopciowska, Zofia Kosiorek-Po¼dzik,
Donat Kowalski,
Karolina Krajcarz, Maria Krenz, Dariusz £ukasik, Gabriela £yko, Maria
Ma³yszko-Jarzêbicka, Patrycja Marczewska, Marzanna Mucha, Roman Mucha,
Urszula Olczyñska, Jacek Pasieczny, Stanis³aw Pasieczny, Anna
Pieczykolan, Dariusz Piekut, Stanis³aw Pokryszka ,Stanis³aw Pyra-Piro,
Marek Jan Rze¼niak,
Bart³omiej Sêczawa, Maciej Sêczawa, Joanna S³upska Marek So³owiej,
Waldemar Swatowski, Barbara Szeptuch, Henryk Szkutnik,Barbara
Tchórzewska-Czaja,
Marek Antoni Terlecki, Jerzy Tyburski, Piotr Tymochowicz, Sylwia
Wo¼niak-Sêczawa
|
MANUFAKTURA SATYRY
Wybór prac z dwóch edycji ogólnopolskiego
konkursu satyrycznego
"Miasto
idealne i jego mieszkañcy"2011,
dnia 5 czerwca o godz.17.00 w siedzibie BWA
Galerii Zamojskiej.
Organizator konkursu-Urz±d Miasta w ¯yrardowie,
Kurator konkursu,artysta grafik-Zbigniew
Ko³aczek.
Wystawa towarzyszy obchodom 45-lecia
dzia³alno¶ci BWA Galerii Zamojskiej.
|
BWA Galeria Zamojska zaprasza na
imprezê pod nazw±
"¦wiêto Sztuki w BWA Galerii
Zamojskiej"
dnia 25 maja od godz.10.00 do 17.00.
Impreza towarzyszy obchodom jubileuszu
45-lecia dzia³alno¶ci BWA Galerii Zamojskiej.
W programie:
1. Godz.10.00 – 12.00.
Zabawy plastyczne dla dzieci (w
tym pogadanka historyka sztuki - Pani Izabeli
Winiewicz-Cybulskiej).
2.
Godz.12.00-13.00.
Happening Roberta Gomu³ki p.n.
„MISTERIUM WYOBRA¬NI” (podczas trwaj±cej
aktualnie wystawy indywidualnej
artysty).
3. Godz.13.00-14.30.
Seans rysowania w wykonaniu
Edwarda Lutczyna (artysty bêd±cego go¶ciem
honorowym galerii).
4. Godz.15.00 – 16.00.
Koncert muzyczny uczniów
Pañstwowej Szko³y Muzycznej w Zamo¶ciu.
(1. „Kwartet smyczkowy” -
prowadz±ca Pani Bo¿ena Ga³czyñska-Szurek
2.„Kwartet gitarowy” - prowadz±cy
Pan Andrzej Fil).
5. Godz. 16.00-17.00.
Aukcja rysunków Edwarda Lutczyna – powsta³ych podczas trwania seansu
(na rzecz Stowarzyszenia Pomocy
Dzieciom Niepe³nosprawnym „Krok za krokiem”
w Zamo¶ciu).
Wspó³organizatorzy:
Rada
Programowa BWA-Galerii Zamojskiej
Pañstwowa Szko³a Muzyczna I i II
stopnia im. K.Szymanowskiego w Zamo¶ciu
Restauracja and Club Caffe SMAK Story w Zamo¶ciu
|

|
Szko³a
Podstawowa nr3 w Zamo¶ciu,
Liceum Plastyczne im.Bernarda Morando
i BWA
Galeria Zamojska,
zapraszaj± do wspólnych obchodów Miêdzynarodowej Nocy Muzeów,
dnia 18 maja o godz.19.00
w
siedzibach BWA Galerii Zamojskiej
i Liceum
Plastycznego. |
ROBERT GOMU£KA
SIEDEM ELEMENTÓW
-ods³ona pierwsza-
Urodzony w 1956 r. w Zamo¶ciu.
Absolwent Pañstwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Zamo¶ciu. Studia w
Instytucie Wychowania
Artystycznego Uniwersytetu
Marii Curie- Sk³odowskiej w Lublinie. Dyplom w pracowni malarstwa doc.
Ryszarda Lisa w 1981 r.
Twórczo¶æ w dziedzinie
malarstwa, rysunku i grafiki.
Organizuje interdyscyplinarne
dzia³ania artystyczne z pogranicza teatru, plastyki i muzyki. Od 1981 r.
zajmuje siê edukacj± plastyczn±
dzieæmi i m³odzie¿y
.Autor wielu wystaw
indywidualnych, uczestnik wystaw zbiorowych.
„Nieskoñczono¶æ
to ojczyzna bez granic”
Prawdziwym skarbem sztuki jest jej
duchowo¶æ z tej sentencji wynika istota tajemnicy, która zawsze mnie
poci±ga³a. Próbujê okre¶liæ
jej charakter i nadaæ jej kszta³t w wizji
plastycznej.Aby to za³o¿enie sta³o siê czytelne i klarowne okre¶li³em
tajemnicê rzeczywisto¶ci dokonuj±c podzia³u jej na 7 obszarów
energetycznych – 7 elementów, które s± tre¶ci± mojej sztuki.
7 elementów to 4 ¿ywio³y i woda, ogieñ,
ziemia, powietrze oraz 3 elementy nierozerwalnie ze sob± powi±zane
(¶wiat³o, czas, przestrzeñ).Aby zrozumieæ
charakter tych elementów i ich naturê, wymaga to ode mnie ogromnej
koncentracji i zaanga¿owania, doskonalenia warsztatu artystycznego,
poszerzenia horyzontów intelektualno - duchowych.
Przy tworzeniu towarzyszy mi nieodparta,
ca³± moc± u¶wiadomiona chêæ wyra¿ania tajemnicy istnienia w której
jeste¶my zanurzeni.
W obrazach budujê nastrój poprzez
wielop³aszczyznowe ukazanie struktury i konstrukcji rzeczywisto¶ci: I
p³aszczyzna – czysto
estetyczna i zmys³owa, II p³aszczyzna –
problemowa, która okre¶la dramaturgiê, III p³aszczyzna – metafizyczna,
czyli synteza
i uogólnione spojrzenie na byt, IV p³aszczyzna – okre¶laj±ca ¶wiat³o
wewnêtrzne i naturê duchow± obrazu.
Do zrozumienia mojej techniki malarskiej
u¿ywam pojêcia „kwantylizm”, które najpe³niej odzwierciedla charakter i
strukturê
technicznych aspektów mojego
malarstwa.Termin zapo¿yczy³em z historycznych, naukowych i artystycznych
uwarunkowañ XX w.
Kwant – no¶nik energii promieniowania
elektromagnetycznego. Kwantowy charakter ¶wiat³a i barwy, która jest
jego pochodn±
odnosi siê do dualistycznej (
korpuskularno-falowej) natury promieniowania elektromagnetycznego.
Do¶wiadczenia naukowe i estetyczne
przek³adam i filtrujê na moje p³ótna, spontaniczne akcentuj±c
jednocze¶nie rytm, pulsacjê
i dynamizm kwantów – no¶ników
kolorystycznych.
Poszczególne obszary kolorystyczne
rozwijam na „powierzchni p³ótna” w sposób sekwencyjny i synchroniczny.
Podczas tego procesu ujawniaj± siê, „przeciwieñstwa”, które wzmacniaj±
siê nawzajem potêguj±c dramaturgiê i dynamikê kompozycji pewien rodzaj
muzyki,
w tym przypadku – muzyki elektronicznej
przenosi charakterystyczn±, swoist± energiê na któr± jestem wra¿liwy.
Energia ta wyostrza
moja wizjê. Towarzyszy mi przy tworzeniu.
Robert Gomu³ka
|
Liceum Plastycznego im.Bernarda Morando
Na wystawie prezentowane s± najlepsze prace
uczniów Liceum Plastycznego,pochodz±ce z trzech pracowni
-Reklamy Wizualnej,Snycerstwa i
Ceramiki.Prezentacja odbywa siê w ramach tradycyjnej wspó³pracy
BWA Galerii Zamojskiej z Liceum Plastycznym, jest
p³aszyzn± wymiany pokoleñ i elementem wzbogacaj±cym
dla zamojskiego ¶rodowiska plastycznego.
Kl.IVa CERAMIKA
– grupa 1
nauczyciel Bart³omiej Sêczawa,
nauczyciel zawodu Bogdan Naklicki
Garczyñska
Agata, Gêborys Joanna,Mikulski Rafa³, Oleszek Gabriela,
Popik Joanna, Sidor Anna,Siemko Agnieszka
Szawara Kinga,¦liwiñska Aneta, ¯ary Marta
SNYCERSTWO
– grupa 2
nauczyciel Zygmunt Jarmu³,
nauczyciel zawodu Stanis³aw Juszczak
Barczyñska Paulina, Dawtian
Dominika, £asocha Aleksandra, £y¶ Paulina,Olszewska
Magdalena/Sotwiñski
Patryk,
Soszka Ewa, Szyper
Arkadiusz, Zawi¶lak £ukasz
Klasa IVb
REKLAMA
WIZUALNA – grupa 1
nauczyciel Micha³ Mazurkiewicz
Bia³asz
Karolina,Buczkowska Anna, Chabros Edyta, Flor Monika, Ha³asa
Paulina, Karpiuk Dominika,
Kliza
Katarzyna,Kopciuch Edyta,Kowalczuk
Joanna, Panas Justyna,Sprê¿yna Agnieszka ,Szubiak
Olga
SNYCERSTWO – grupa 2
nauczyciel Wojciech Duklewski,
nauczyciel zawodu Marcin Ciecierski
Malczewski Maciej,Mazur Katarzyna,
Nowicki Maciej,Owczarczyk Sylwia,Padjas Izabela, Pawluk
Pawe³, Rejman Monika,
Staro¶cic Piotr, Wójtowicz Andrzej
|
|
Tomasz £±czyñski
SZTUKA-SZK£O
Wystawa - „Ballady i romanse”
„Porz±dkowa³em
ksi±¿ki i otworzy³em Mickiewicza przypadkiem. Czytaj±c, nagle
zrozumia³em aktualno¶æ tych wierszy.
Fascynacjê mistrza :
i kobietami i magi± i okultyzmem ...
Jest w tych
strofkach co¶ z nastroju dzisiejszej powie¶ci gotyckiej. S± sceny jakby
z ksi±¿ki „W³adca Pier¶cieni”, jest atmosfera z filmów
grozy. Wiersze
nadzwyczaj „dzisiejsze”, choæ napisane sto dziewiêædziesi±t kilka lat
temu.Kolejne ballady i kolejne czytania. Zwracam uwagê
na niektóre zdania i
niespodziewanie widzê , jak te uk³adaj± siê w ci±g ilustracji .
Szklanych ilustracji.
Szk³o „mroczne”,
mo¿e poza „Pierwiosnkiem”, który „b³ysn±³ ze z³otych obs³onek”.„Pani
Twardowska” i pojawiaj±cy siê tu diabe³ wcale nie tak zabawny jak
pamiêtam z dzieciñstwa. Czujê strach Mickiewicza, który chce wizjê,
spotkania z diab³em, jowialnymi historyjkami „oswoiæ”.
„Tukaj”
dziwny traktat o konsekwencjach samotno¶ci.Wreszcie
ostatnia ballada „Dudarz”. Starzec gra na dudach i ¶piewa swoj±
smêtna balladê, k±tem oka obserwuj±c jak dziewczyna uwodzi m³odzieñca …
i m³odzieniec przyj±³ wianek i „ju¿ ich nie widaæ za wiosk±”.
Zdecydowa³em siê
zrobiæ te szklane ilustracje.”
Tomasz £±czyñski
www.sztuka-szklo.art.pl
www.kroplaswiatla.pl
Wa¿niejsze
wystawy indywidualne :
1976 - „Tkanina”, pokaz pac, Dziekanka, Warszawa
1993 - „Kobieta ulotna”, instalacja, Bank ¦l±ski,
Warszawa
1995 - „Slams witra¿owy”, instalacja, Instytut
Polski, Praga
1997 - „Wizerunek, miejsce kultu, kamienie”,
instalacja, Galeria Dzia³añ, Warszawa
2005 - „Ekskluzywnie i przejrzy¶cie”, pokaz szkie³
zaprojektowanych, Galeria Designe, Wroc³aw
2005 - „Zbada³em mur od marzeñ strony”, szklane
rze¼by, Galeria Bram, Dania
2009 - „Nell' abisso ballo” (Tañczê w otch³ani),
prywatny pokaz szkie³, Via Morigi, Mediolan
2009 - „Pewna ¿ydowska dziewczyna przynios³a nam
zbawienie ¶wiata - Podpalona
stodo³a sp³onê³a”, instalacja, Ogród Galerii
Sztuka-Szk³o, Warszawa, wspólnie z Witoldem Czopowikiem
2009 - „Dwana¶cie plemion Izraela”, Synagoga No¿yków,
Warszawa
2010 - „Kobiety i drzewa”, wspólnie z Beat±
Stankiewicz, Galeria Sztuki-Szk³o, Warszawa
2010 - „Nie wiem gdzie ro¶nie las kasztanowców”,
Centrum Promocji Kultury, Warszawa
2011 - „Pamiêæ mimowolna. Zwa¿cie tak ju¿ jest, g³owa
sama my¶li”, Galeria Sztuka-Szk³o, Warszawa
2011 - „L'Arbre magique de l'Europe – il etait une
fois ...” „Magiczne drzewo Europy –
zdarzy³o siê pewnego razu”, Galeria Art et Miss, Pary¿
Wa¿niejsze
wystawy zbiorowe
1984 - „Armia Krajowa w sztuce”, wystawa po
konkursowa, Londyn
1987 - „Sztuka Niepokornych”, Kongres Polonii
Kanadyjskiej, Kanada
1992 - „Dekada sztuki”, ASP, Warszawa
2000 - Syndrom milenijnego prze³omu”, ZPAP, Warszawa
2004 - „Sztuka w³ókna – europejskie ¶lady”, ZPAP,
Warszawa
2004 - „A la Recherche de la Lumiere”, rze¼ba
szklana, Bourg-la-Reine, Francja
2005 - „Lumen, Lumen – europejskie ¶lady”, Klasztor
oo Dominikanów i Muzeum. Czartoryskich, Kraków
2006 - „D' une matiere l' autre”, wystawa trzech
rze¼biarzy Claude Abeille, Tomasz £±czyñski i Christan Renonciat.Galeria
Artrium, Genewa (Szwajcaria)
2009 - „Transeparences”, szk³o czterech krajów :
Polska, Francja, Wêgry, S³owacja, Galeria Centr d'animation Le Point de
Jour, Pary¿ (Francja)
2009 - „Joseph Czapski vers soi et vers le monde”,
Józef Czapski, Jacek Sienicki, Stanis³aw Rodziñski, Tomasz £±czyñski,
Galeria Artplexus Richarda Aeshlimana, Chaxbres (Szwajcaria)
|
Swava Launay
(Francja)
-tkanina artystyczna-
 |
Swava Launay urodzi³a siê i wychowa³a w Kl±twach ko³o
Tyszowiec na Zamojszczy¼nie,
jako Stanis³awa Bartosiewicz. Ukoñczy³a Liceum
Ogólnokszta³c±ce w Tyszowcach,
a nastêpnie studiowa³a filologiê romañsk± na
Uniwersytecie Jagielloñskim w Krakowie.
Tytu³ magistra filologii romañskiej uzyska³a na
Uniwersytecie Adama Mickiewicza
w Poznaniu. W 1977 r. wyjecha³a na sta³e do Francji,
do Pary¿a. Nastêpnie osiad³a
z rodzin± w ma³ym miasteczku Mougins, w malowniczej
Prowansji. Tam zaczê³a
interesowaæ siê sztukami plastycznymi. Pocz±tkowo
by³o
to malarstwo olejne i akwarela, a nastêpnie tkanina
artystyczna, która jest jej pasj±
do dzi¶. Swava jest mistrzyni± aplikacji. Z
niezwyk³± precyzj±, wyczuciem kolorystyki
i cech poszczególnych skrawków tkanin, ³±czy je w
ca³o¶æ, zszywaj±c i naszywaj±c
|
za pomoc± maszyny gêstym ¶ciegiem. Artystka wykonuje
tkaniny na¶cienne, o ró¿norodnej tematyce: sceny rodzajowe, historyczne,
biblijne, metafizyczne, postacie, mitologiczne, zwierzêce, kwiatowe,
wspomnienia z podró¿y, motywy morskie, krajobrazy, widoki miast, motyw
ogrodu,
martwe natury. Niektóre z prac tworz± cykle. Z pozoru
proste tematy, przetworzone w tkaninê nabieraj± niekiedy g³êbszego
znaczenia. Wprowadzaj±
nas w radosny nastrój, emanujac ciep³em, feri± barw i
wzorów. Nie da siê przej¶æ obok nich obojêtnie.
W twórczo¶ci Swavy widaæ wp³ywy sztuki francuskiej:
¶redniowiecza, impresjonizmu i kubizmu. W wielu tkaninach zawarta
jest te¿ symbolika
i przeno¶nia - wynik literackiego wykszta³cenia
artystki. Czê¶æ z nich zawiera g³êbokie tre¶ci, przemy¶lenia artystki, a
niektóre s± swoistym pamiêtnikiem artystki z odbytych po ¶wiecie
podró¿y.Tkaniny Swavy by³y i s± wystawiane w wielu renomowanych
galeriach ¶wiata oraz sporadycznie
w Polsce. Ciesz± siê równie¿ zainteresowaniem
prywatnych kolekcjonerów, g³ównie we Francji i USA.
W 2010 r., dwie tkaniny: »Trzy gracje » i
« Postacie » zosta³y uznane za najciekawsze i najbardziej nowoczesne na
III Miêdzynarodowym Festiwalu
Sztuki Struktury Powi±zañ w Krakowie (13-30V2010).
Prezentowane na wystawie prace s± znikom± czê¶ci±
dorobku artystki.
Barbara Typek
historyk sztuki
|
|
Seanse rysunkowe w BWA Galerii
Zamojskiej
Fenomen seansów rysunkowych w BWA
Galerii Zamojskiej pojawi³ siê podczas wystawy indywidualnej
zamojskiego
rysownika-Stanis³awa Piro.
Przedsiêwziêcie ma charakter edukacyjno-twórczy.
Polega na tworzeniu przez Stanis³awa
Piro, wspólnie z innymi osobami, kompozycji rysunkowych, daj±cych
bardzo
interesuj±ce efekty. Aktywno¶æ
twórcza m³odych pasjonatów rysunku, pod okiem do¶wiadczonego i
pe³nego wiedzy
fachowca, stymuluje czêsto ukryty
rozwój talentu, jak równie¿ jest cennym prze¿yciem
psychologicznym.
Seanse rysunkowe, traktowane jako
eksperyment edukacyjno-twórczy, otoczone opiek± merytoryczn± i
logistyczn±
BWA- staj± siê ciekaw± alternatyw± dla
uzdolnionej m³odzie¿y naszego miasta jak i uzupe³nieniem
edukacji estetycznej.
Wszystkich zainteresowanych seansami
rysunkowymi-
|
fot.Janusz Zimon
"
POCZUJ SIÊ ARTYST¡ !
TWÓRCZE ZABAWY W SZTUKÊ"
Spotkania maj± na celu rozwijanie
wyobra¼ni i umiejêtno¶ci plastycznych dziecka oraz
przybli¿enie ró¿nych
form plastycznych .
Dziêki takim spotkaniom, dzieci
poznaj± równie¿ zagadnienia z podstaw wiedzy o sztuce, a
tak¿e tematy zwi±zane z wystawami prezentowanymi w BWA Galerii
Zamojskiej.
Terminy i godziny
zajêæ ustalane indywidualnie.
Zapraszamy i zachêcamy do
skorzystania a naszej propozycji.
BWA Galeria Zamojska,
22-400 Zamo¶æ, ul Staszica 27, tel 084 638 57 82
|
|
|
.JPG)
fot.Janusz Zimon
|
|
|
|