BIURO WYSTAW ARTYSTYCZNYCH - GALERIA ZAMOJSKA

WYDARZENIA

Zapraszamy serdecznie w godzinach 10-17 (w poniedzia³ki nieczynne)

 

 

 Zapraszamy na now± stronê BWA -Galerii Zamojskiej

www.bwazamosc.pl

 

 

 

 

Edmund Monsiel - Niezwyk³y artysta ze zwyk³ego Wo¿uczyna”

 


 

Taki tytu³ nosi wystawa ¶wiatowej s³awy rysownika z Wo¿uczyna, któr± mo¿na obejrzeæ w Galerii BWA w Zamo¶ciu

w dniach 9.11.2012 do 28.11.2012, w godzinach pracy galerii.

Na wystawie zgromadzono 33 prace artysty, wykonane w latach 1920 - 1962, które pochodz± z Muzeum im. Jacka Malczewskiego

 w Radomiu, Muzeum Regionalnego im. J.Petera w Tomaszowie Lub. oraz Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Wystawê uzupe³niaj± zdjêcia artysty z ró¿nych okresów ¿ycia, plakaty z wystaw oraz publikacje, w tym archiwalne.

Wystawa zorganizowana z okazji 50. rocznicy ¶mierci artysty przez Galeriê BWA oraz Stowarzyszenie Mi³o¶ników

Wo¿uczyna i Okolic.

Wernisa¿ wystawy odbêdzie siê 9 listopada 2012 r. o godz.15.00.

 O ¿yciu i twórczo¶ci artysty opowie historyk sztuki Barbara Typek.
 

Edmund Monsiel urodzi³ siê 12 listopada 1897 r. w Wo¿uczynie, w rodzinie stolarzy. W³a¶ciwe jego nazwisko to Monsiol

( tak podpisywa³ siê ojciec artysty na aktach urodzin kolejnych dzieci, a nazwisko przekrêci³a osoba sporz±dzaj±ca akty urodzin

tak,¿e w ksiêgach parafialnych wystêpuje ono w trzech wersjach: Monsiol, Monsiel, Monssiel, na nagrobku Miko³aja za¶

widnieje Monssiol). Edmund, zosta³ ochrzczony jako Monsiel i by³ pi±tym z dziewiêciorga dzieci Karoliny z Dutkowskich, urodzonej

w Wo¿uczynie i Miko³aja Monsiola, urodzonego w Oszczowie. Edmund dorasta³ w Wo¿uczynie. Tu ukoñczy³ cztery klasy szko³y powszechnej i st±d zosta³ oddany na wychowanie do organisty W³adys³awa Chmielewskiego, do Dzier±¿ni. Stamt±d wys³ano go na nauki

do Che³ma. Po trzech latach uczêszczania do Mêskiego Seminarium Nauczycielskiego, Edmund z nieznanych powodów

przerwa³ naukê. Ale w³a¶nie w Che³mie, a nie w £aszczowie, powsta³y jego w pe³ni dojrza³e rysunki, w ksi±¿ce (o.G.Palau, Katolik.Uczynkiem i Prawd±, Kraków 1910), która towarzyszy³a mu ca³e ¿ycie. W 1923 r. Edmund zamieszka³ z rodzicami

w £aszczowie, przy ul.3 Maja 11. Monsielowie mieli tam posesjê z domem i ogrodem i prowadzili sklep spo¿ywczo - papierniczy. Sklepem zajmowa³ siê g³ównie Edmund. Po towar je¼dzi³ najczê¶ciej do Lwowa. Bywa³ te¿ w Wo¿uczynie. Wojna zasta³a Edmunda

 w £aszczowie. 25 grudnia 1942 r., by³ on ¶wiadkiem rozstrzelania mieszkañców £aszczowa, miêdzy którymi by³ jego szwagier

Józef Wyrostkiewicz. Wed³ug dotychczasowych publikacji o Monsielu, to traumatyczne wydarzenie wyzwoli³o w nim schizofreniê.

Pó¼n± wiosn± 1943 r. Edmund opu¶ci³ £aszczów i zamieszka³ w Wo¿uczyn Cukrowni, u brata Kazimierza. Jednocze¶nie podj±³

pracê jako wagowy, sezonowy inspektor buraczany i pracownik magazynu. Zmienia³ miejsce zamieszkania, stale jednak by³ to Wo¿uczyn: u rodziny Dutkowskich, w opuszczonym domu m³ynarza, u Stefanii Kazañskiej i pod koniec ¿ycia u Pieprzowskich

na „Zastawiu”. Stale rysowa³, jednak jego rysunkami nikt siê nie interesowa³. Edmund zmar³ nagle 8 kwietnia 1962 r. w szpitalu,

w Tomaszowie Lub. Pochowany zosta³ na cmentarzu w Wo¿uczynie. Po jego ¶mierci rodzina odkry³a ponad 500 rysunków, które wkrótce (kilka miesiêcy po jego ¶mierci) okaza³y siê sensacj± na skalê krajow±, a nastêpnie ¶wiatow±.

Edmund Monsiel rysowa³ od ok. 1920 r. Z tego roku znany jest najstarszy rysunek. Najwiêcej rysunków powsta³o w latach

1943 - 1962. Rysowa³ o³ówkiem (czasami pojawia siê kredka) na skrawkach papieru, tekturze, dokumentach z cukrowni,

ok³adkach ksi±¿ek. Rysunki s± niewielkich rozmiarów, w wiêkszo¶ci datowane i sygnowane ró¿nymi wersjami monogramu

artysty: „EM”. Zarówno rysunki sprzed wojny, te z okresu wojny, jak i powojenne charakteryzuje ten sam styl: wszechobecny

motyw g³ów, w wiêkszo¶ci z w±sami, a w ¶ród nich inne elementy ikonograficzne, czasami wersety umoralniaj±ce, g³ównie po¶wiêcone Bogu i ¿yciu zgodnie z przykazaniami.

Niestety Edmund mia³ pecha. Nie znany jako artysta za ¿ycia, po ¶mierci zosta³ odkryty przez… lekarzy psychiatrów, którzy na podstawie analizy rysunków Edmunda okrzyknêli go schizofrenikiem i tak jest postrzegany do dzisiaj.

Prace Edmunda Monsiela zazwyczaj s± prezentowane na wystawach artystów chorych psychicznie i wisz± obok obrazów

Van Gogha. Prawda jest taka, ¿e niestety Edmund Monsiel, nie zacz±³ rysowaæ pod wp³ywem traumatycznego wydarzenia

z czasów wojny. On rysowa³ ju¿ przed wojn±, a poziom i styl rysunków sprzed wojny, jak i tych pó¼niejszych jest taki sam.

Traumatyczne wydarzenie z czasów wojny sprawi³o, ¿e zmieni³ na pewien czas sposób rysowania. Powstawa³y wówczas ma³o

 czytelne „maszkary”, „demony”, ale i zarazem realistyczne twarze Hitlera, Stalina, szwagra Wyrostkiewicza. Po otrz±¶niêciu

siê z traumatycznych prze¿yæ, wróci³ Monsiel do wypracowanego przed wojn± w³asnego stylu z tysi±cami w±satych twarzy.

Dziwne” dla ogl±daj±cego rysunki Monsiela wynikaj± z jego g³êbokiej religijno¶ci, patriotyzmu, próby ukazania z³a. Do dzi¶ ¿yj±cy mieszkañcy Wo¿uczyna, pamiêtaj± go jak codziennie modli³ siê w domu i w ko¶ciele. Wo¿uczyñski ko¶ció³ by³ te¿ inspiracj± do czê¶ci

jego rysunków. Równie¿ wa¿ne wydarzenia z ¿ycia Wo¿uczyna, ¿ycia artysty, ale te¿ i kraju a nawet ¶wiata, znalaz³y odbicie w jego pracach. Edmund ¿ywo reagowa³, na to co siê dzia³o wokó³ niego, w kraju i w ¶wiecie. Reagowa³ rysunkami… Jednym s³owem rysunki Edmunda Monsiela s± swoist± kronik±, przejawem nadmiernej religijno¶ci, ale i troski o losy kraju. Chorym psychicznie by³by Monsiel, wówczas, gdyby te rysunki o motywach religijnych i ukrytych tre¶ciach pokaza³ komukolwiek za ¿ycia, w czasach PRL-u i panuj±cego

socrealizmu w sztuce!

Edmund Monsiel znany jest w ca³ym ¶wiecie. Kolekcje jego rysunków posiadaj± galerie w: Montruil, Begles /Francja/, w Wielkiej Brytanii, w Lozannie /Szwajcaria/, w Jerozolimie /Izrael/, w Chicago /USA/. W Polsce znajduje siê oko³o 60 prac w: Pañstwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, Muzeum im. J. Malczewskiego w Radomiu, Muzeum Regionalnym im. J.Petera w Tomaszowie Lub.

oraz w kolekcjach prywatnych. Negatywy jego prac posiada Instytut Sztuki PAN.

Wystawa w BWA w Zamo¶ciu jest drug± na Zamojszczy¼nie, po wystawie zorganizowanej b.r. przez Stowarzyszenie Mi³o¶ników Wo¿uczyna i Okolic, w ramach realizacji projektu ”Niezwyk³e miejsce, niezwykli ludzie”, programu ”Dzia³aj lokalnie, w Izbie Regionalnej

w Wo¿uczynie.

¦wiatowej s³awy artysta, którego rysunki zaliczane do nurtu art - brut znajduj± siê w najwiêkszych galeriach ¶wiata, nigdy nie mia³ wystawy po tej stronie Wis³y, a¿ do 2010 r. Wówczas Galeria Gardzienice w Lublinie pokaza³a 16 rysunków Monsiela. Wystawa

w Wo¿uczynie i ta prezentowana w BWA s± zatem pierwszymi na Zamojszczy¼nie, w rodzinnych stronach artysty.

W bie¿±cym roku mija 50. rocznica ¶mierci Edmunda Monsiela. To doskona³a okazja by upamiêtniæ tego niezwyk³ego twórcê,

ale mo¿e raczej by wreszcie go odkryæ i zinterpretowaæ jego twórczo¶æ na nowo.

Prezentowane na wystawie 33 prace pochodz± z Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Muzeum Regionalnego

im. J.Petera w Tomaszowie Lub. oraz Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Wystawê uzupe³niaj± zdjêcia artysty

z ró¿nych okresów ¿ycia, plakaty z wystaw oraz publikacje, w tym archiwalne.

 

                                                                                                            Barbara Typek

                                                                                                            historyk sztuki

                                                                                                                 prezes Stowarzyszenia Mi³o¶ników Wo¿uczyna i Okolic

 

 

 

 

BOGUS£AW BODES

OBIEKTY NATURY

 

 

Bogus³aw Bodes studiowa³ w krakowskiej ASP na Wydziale Malarstwa i Grafiki.

Dyplom w pracowni prof. A. Marczyñskiego.

Twórczo¶æ w dziedzinie malarstwa, rysunku, projektowania graficznego, kaligrafii.

Od 1988r.zajmuje siê scenografi±, rze¼b± i dzia³aniami przestrzennymi.

W latach 1968-2006 pracowa³ jako pedagog w PLSP w Zamo¶ciu.

Charakterystyczny dla twórczo¶ci B. Bodesa jest cykl rze¼b i instalacji p.t."Obiekty natury".

Za szczególny wk³ad pracy w rozwój edukacji artystycznej w Polsce, wyró¿niony

Nagrod± I stopnia Ministra Kultury i Sztuki.

Prace znajduj± siê w zbiorach Muzeum Zamojskiego BWA, w kolekcjach prywatnych w kraju

i za granic±.

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

fot Janusz Zimon


 

 

MOJE MIASTO DZIEDZICTWEM KULTURY - ZAMO¦Æ 2012

 POKONKURSOWA WYSTAWA PRAC DZIECI I M£ODZIE¯Y

 

WYSTAWA ORGANIZOWANA W RAMACH OGÓLNOPOLSKICH OBCHODÓW

EUROPEJSKICH DNI DZIEDZICTWA 2012

 

 

 

 

P r o t o k ó ³

z posiedzenia jury konkursu „Moje miasto dziedzictwem kultury” - Zamo¶æ 2012


 

Komisja w sk³adzie:

Jerzy Tyburski – art. plastyk

W³odzimierz  Filipski – art. plastyk

Stanis³aw Pasieczny – art. plastyk

 

stwierdza, ¿e na tegoroczny konkurs nap³ynê³o 237 prac z nastêpuj±cych szkó³ :

 

ZUS M.Vileca, Bardejov (S³owacja)

(nauczyciel -Jan Soltes, Martin Jesensky, H.Tomeckova, Iveta Lenkova )

Szko³a Podstawowa nr 3 w Tomaszowie Lub. (Marzena Klimaszewska)

M³odzie¿owy Dom Kultury w Zamo¶ciu (Magdalena Cieplechowicz -Buczak, Ma³gorzata Magryta

Iwona Oleszczuk – Tytoñ)

Gimnazjum nr 2 w Zamo¶ciu (Iwona Zawi¶lak)

Gimnazjum nr 3 w Zamo¶ciu (Krystyna Kopciowska)

Szko³a Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu (Krystyna Kopciowska , Maria Bojanowska ,Ewa Martyniuk

Marta Margol, Anna Stabiñska)

Szko³a Podstawowa nr 9 w Zamo¶ciu (Iwona Oleszczuk -Tytoñ )

Szko³a Podstawowa w Barchaczowie (Anna Grela, Joanna Soko³owska )

Szko³a Podstawowa nr 4 w Zamo¶ciu ( Agnieszka Hamerska)

Publiczne Gimnazjum w Rudniku (Justyna Malinowska)

Publiczne Gimnazjum w ¦redniem Du¿em (Justyna Malinowska)

Specjalny O¶rodek Szkolno – Wychowawczy w Zamo¶ciu (Ewa Kasprzyk)

Szko³a Podstawowa w Skierbieszowie (Irena Piekut )

Gimnazjum w Skierbieszowie (Dariusz Piekut)

Szko³a Podstawowa w Z³ojcu (Ma³gorzata Magryta )


 

Z uwagi na walory artystyczne jury postanowi³o przyznaæ równorzêdne wyró¿nienia nastêpuj±cym uczestnikom konkursu;

 

Sylwia Mróz lat 14, Publiczne Gimnazjum w Rudniku

Katarzyna Ko³cz lat 13, Publiczne Gimnazjum w ¦redniem Du¿em

Krystian Ogonowski lat 12, M³odzie¿owy Dom Kultury w Zamo¶ciu

Krzysztof Kiecana lat 12, M³odzie¿owy Dom Kultury w Zamo¶ciu

Ewelina Stolarczyk lat 9, M³odzie¿owy Dom Kultury w Zamo¶ciu

Karolina £o¶ lat 13, M³odzie¿owy Dom Kultury w Zamo¶ciu

Piotr Kwiecieñ lat 11, Szko³a Podstawowa nr 4 w Zamo¶ciu

Aleksandra Olborska lat 10, Szko³a Podstawowa nr 4 w Zamo¶ciu

Wojciech Kowalczyk lat 10, Szko³a Podstawowa nr 4 w Zamo¶ciu

Karolina Skuba lat 12, Szko³a Podstawowa w Z³ojcu

Laura Wyszyñska lat 8, Szko³a Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu

Alicja Jakubczak lat 8, Szko³a Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu

Matus Fornadel lat 16, ZUS M.Vileca, Bardejov, S³owacja

Zuzana Polackova lat 12, ZUS M.Vileca, Bardejov, S³owacja

Alena Cechova lat 13, ZUS M.Vileca, Bardejov, S³owacja

Justyna Proc, Patrycja Wszo³a lat 14 (wspólnie), Gimnazjum nr 2 w Zamo¶ciu

Bart³omiej Rêbisz, Monika Konarzewska lat 14 (wspólnie), Gimnazjum nr 2 w Zamo¶ciu


Zamo¶æ, 24.07.2012 r.

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

fot.Janusz Zimon

 

 

 

 

XXVIII Miêdzynarodowy Plener Ilustratorów

 

 

W dniach 23-31 sierpnia odby³ siê XXVIII Miêdzynarodowy Plener Ilustratorów.

Tematem pleneru by³a twórczo¶æ Józefa Ignacego Kraszewskiego(1812-1887),w zwi±zku z dwusetn± rocznic± urodzin wielkiego pisarza i patrioty.

Kraszewski-tytan pracy pisarskiej, wielki my¶liciel, krzewiciel idei Polski niepodleg³ej i niezale¿nej,

by³ najp³odniejszym polskim pisarzem, autorem 232 powie¶ci, z których najbardziej znana jest "Stara Ba¶ñ".

Zwi±zany z wieloma pismami-recenzent i znakomity znawca wspó³czesno¶ci. Autor wielu tekstów publicystycznych

i odkrywca wspó³czesnych mu trendów literackich.

 

Miejscem pleneru by³ O¶rodek "Anna" w Zwierzyñcu.

Podczas pleneru uczestnicy zapoznali siê z histori± Zwierzyñca i poznali jego uroki.

Wyk³ad i znakomity film swojego autorstwa zaprezentowa³ o Kraszewskim, znany regionalista i pisarz Adam Wies³aw Kulik.

Plonem tegorocznego pleneru bêdzie przysz³oroczna wystawa ilustracji i towarzysz±cy jej katalog ,po¶wiêcony

Józefowi Kraszewskiemu, przygotowywane we wspó³pracy z Muzeum Im.Józefa Ignacego Kraszewskiego w Romanowie.

 

Uczestnikami pleneru byli-Wanda i Bogus³aw Orliñscy, Sergiej Michnowski, Aleksander Korowaj, Jerzy Kubina,

El¿bieta Ha³asa,Stanis³aw O¿óg, Dariusz £ukasik, Dariusz Piekut, Bogna Klaman, Marianna Jagoda Mioduszewska,

Magdalena Wolan,Joanna Hrk i Jerzy Tyburski.

 

Organizatorem pleneru jest BWA Galeria Zamojska.

 

 


 

„¦wiat poezji ¶piewanej Marka Grechuty”

Wystawa odbywa siê w ramach VI Zamojskiego Festiwalu Kultury.

W konkursie udzia³ wziêli uczniowie szkó³ i o¶rodków szkolno- wychowawczych Zamo¶cia i regionu.

Spo¶ród prac nades³anych na konkurs, jury postanowi³o przyznaæ nagrody i wyró¿nienia

nastêpuj±cym uczestnikom konkursu;

 

I nagroda – Weronika Czochra lat 6, Dwujêzyczna Szko³a Podstawowa. Smart School w Zamo¶ciu

II nagroda - Dorota Barczuk , Warsztat Terapii Zajêciowej w Turkowicach

III nagroda – Ma³gorzata Radaj lat 17, M³odzie¿owy Dom Kultury w Zamo¶ciu

wyró¿nienia :

  • Aleksandra Wytrykus lat 17, M³odzie¿owy Dom Kultury w Zamo¶ciu

  • Weronika Biesiaga lat 14, Gimnazjum nr 5 w Zamo¶ciu

  • £ukasz Kazimierczuk, Warsztat Terapii Zajêciowej w Turkowicach

  • Laura Wyszyñska lat 8, Szko³a Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu

  • Luiza Podgórska lat 7, Szko³a Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu

  • Katarzyna Strenciwilk lat 8, Szko³a Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu

fot.Janusz Zimon

                                                                                                                                                                                                                                             fot.Janusz Zimon


 

Mi³osz niejedno ma imiê

 

Ogarn±æ w krótkim tek¶cie bardzo obszern±, a jednocze¶nie niezwykle ró¿norodn± tre¶ciowo i formalnie twórczo¶æ Czes³awa Mi³osza jest zgo³a niemo¿liwo¶ci±.

Bo przecie¿ to nie tylko najwybitniejszy polski poeta XX wieku, ale i znakomity eseista, t³umacz, prozaik, historyk literatury, do tego niesamowicie pracowity

i p³odny, pisz±cy niemal do koñca swojego d³ugiego ¿ycia. ¯aden inny z polskich pisarzy dwudziestowiecznych nie obejmowa³ w swoich utworach rzeczywisto¶ci

tak kompleksowo i wielowymiarowo, i chyba ¿aden nie budzi³ tak skrajnych uczuæ: od zachwytu i uwielbienia, po obelgi i oszczerstwa. Jak silne jego osoba wywo³ywa³a emocje niech ¶wiadcz± choæby dwa fakty z ostatnich lat: próba niedopuszczenia do pochówku na krakowskiej Ska³ce i próba zablokowania przez prawicowych pos³ów og³oszenia przez Sejm Rzeczpospolitej Polskiej roku stulecia jego urodzin rokiem Mi³oszowskim...

¯yciowa i twórcza droga laureata literackiej Nagrody Nobla za rok 1980 z perspektywy czasu wygl±da na us³an± ró¿ami parkow± alejkê. Nic bardziej z³udnego

i mylnego. By³a to droga trudna, krêta i wyboista, w pewnym momencie wydaj±ca siê je¶li nie drog± w przepa¶æ, to donik±d. Przebyæ j± móg³ tylko cz³owiek obdarzony nies³ychan± witalno¶ci±, prze¶wiadczeniem o wyj±tkowym talencie poetyckim i niez³omn± wol±, nakazuj±c± mu dokonywaæ niekiedy tragicznych

w skutkach wyborów, s³uszno¶æ których ostatecznie przypieczêtowa³a dopiero Nagroda Nobla. Sam Mi³osz tak o tym pisa³ w Roku my¶liwego:

 

„Je¿eli kto¶ powa¿nie odnosi siê do swojego powo³ania, powinien wiedzieæ, ¿e obowi±zuje go ¶cis³a hierarchia, która polega na odrzucaniu wszystkiego,

co jest poni¿ej najwy¿szych wymagañ, to znaczy tego, co dla naszej intuicji ma cechy warto¶ci pozornych, tandetnych. Kto wie, czy nie nale¿y tu ca³a dziedzina

tzw. szlachetnych uczuæ, spo³ecznego buntu, patriotyzmu itd., czyli hierarchia zak³ada pewn±, trzeba to przyznaæ, nieludzko¶æ”.

 

Przez wiele lat jednak wszystko wskazywa³o na to, ¿e ostatecznie osi±gniêta przez poetê amerykañska ziemia obiecana zapewni³a mu wprawdzie ¿yciow± stabilizacjê, ale zacenê zapomnienia. Odciêty od krajowych czytelników, prawie nie czytany przez emigracjê,w Ameryce by³ znany nie jako poeta,

tylko t³umacz polskiej poezji na angielski. W 1972 roku tak pisa³ w gorzkim, sarkastycznym wierszu W³adca Albanii:

 

A mo¿e ju¿ mój d³ug zosta³ sp³acony

I zrobi³em co mog³em dla mego jêzyka

Wiedz±c, ¿e w zamian bêdê mia³ milczenie?

Zmniejsza³o siê i zmniejsza³o. Pigmeja³o i pigmeja³o.

Zosta³em wielkim poet± królestwa Albanii

I u¶miech damy dworu, ³askawo¶æ regenta

By³yby dzi¶, niestety, spó¼nion± nagrod±.

 

Przyznany niemal siedemdziesiêcioletniemu poecie Nobel nie okaza³ siê, jak to siê niejednokrotnie zdarza³o, ani „poca³unkiem ¶mierci”,

ani nie odebra³ mu si³ twórczych.Przeciwnie, Mi³osz ani na chwilê nie spocz±³ na laurach, o czym ¶wiadcz± kolejne tomy poezji, eseistyki,

przek³adów biblijnych i nie tylko.

W ogarniêtej strajkami rozpolitykowanej Polsce, w której trwa³ wówczas „festiwal Solidarno¶ci”, nagrodê tê przyjêto z entuzjazmem,

choæ twórczo¶æ znajduj±cego siê na indeksie emigracyjnego poety znana by³a tylko nielicznym. Po wydawane w po¶piechu ksi±¿ki noblisty

ustawia³y siê d³ugie kolejki. Zawrotn± karierê zrobi³ napisany trzydzie¶ci lat wcze¶niej wiersz Który skrzywdzi³e¶, jego fragment znalaz³ siê na gdañskim

pomniku ku czci stoczniowców poleg³ych w grudniu 1970 roku. Tym sposobem elitarny poeta kolejny raz zosta³ pisarzem politycznym

(etykietka ta przylgnê³a do niego po publikacji w 1953 roku historiozoficznego eseju Zniewolony umys³). Mi³osz sta³ siê niemal kolejnym narodowym wieszczem. Szybko siê jednak okaza³o, ¿e jest to poezja zbyt trudna, ¿eby zaistnieæ w ¶wiadomo¶ci niewyrobionego czytelnika, którego gusta literackie

nie wykraczaj± poza poetykê Tuwima czy Ga³czyñskiego. Stosunek poety do tego polskiego upolitycznienia jego poezji znakomicie oddaje kolejny cytat

z Roku my¶liwego: „Wczoraj (...) wywiad dla [podziemnego] „Tygodnika Mazowsze”. Jedynie przy takich spotkaniach dowiadujê siê, ¿e jestem

wieszczem. To znaczy niby to wiem, ¿e tam na takiego mnie pasuj±, ale jest to wiedza teoretyczna, która rozwiewa siê wobec mojego sposobu

¿ycia tutaj, niczym nie jest od¿ywiana. (...) Moi rozmówcy pytaj± mnie, czy zdajê sobie sprawê, kim jestem tam i jak sam odnoszê siê do tej roli.

Odpowiadam, ¿e powinni zrozumieæ moj± podwójno¶æ. Kiedy czytam wiersze po angielsku na amerykañskich kampusach (...),

nie s± to te same wiersze, które tam mnie koronuj± na wieszcza, ze wzglêdu na ró¿nicê jêzyka i tre¶ci. Bo jednak publiczno¶æ polska szuka przede

wszystkim ideologicznego przes³ania”.

Narzucana rola wieszcza narodowego zdecydowanie Mi³oszowi nie odpowiada³a, co nie znaczy, ¿e aktualne sprawy polskie by³y mu obojêtne. Niemniej

w tomach po noblowskich pró¿no szukaæ wierszy, które mo¿na by uznaæ za „aktualne politycznie”. Mi³osz od dawna by³ ju¿ w „dalszych okolicach”,

gdzie rola poety sprowadza siê do roli medium ¶wiata pozazmys³owego:

S³uga ja tylko jestem niewidzialnej rzeczy,

Która jest dyktowana mnie i kilku innym.

Sekretarze, nawzajem nie znani, po ziemi chodzimy,

Niewiele rozumiej±c. Zaczynaj±c w po³owie zdania,

Urywaj±c inne przed kropk±. A jaka z³o¿y siê ca³o¶æ

Nie nam dochodziæ, bo nikt z nas nie doczyta.

(Sekretarze, 1975)

 

Nie zosta³ jednak nieczu³ym na powaby ¶wiata anachoret±. Przyrodzona witalno¶æ nie pozwala³a mu byæ obojêtnym na rzeczywisto¶æ zmys³ow±,

w której nieustannie szuka³ wy¿szego sensu, i dlatego do koñca ¿ycia tak ¿arliwie przeciwstawia³ siê wszelkim przejawom nihilizmu.

 

                                                                                                                                                       Zbigniew Dmitroca

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

 
fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

                             fot Janusz Zimon

 

 


 

XXVIII Miêdzynarodowy Plener Ilustratorów

 

 

W dniach 22-31 sierpnia BWA Galeria Zamojska

organizuje kolejny XXVIII Miêdzynarodowy Plener Ilustratorów.

 

Rok 2012-w zwi±zku z 200 setn± rocznic± urodzin Józefa Ignacego Kraszewskiego

zosta³ w³a¶nie og³oszony przez Sejm Rzeczpospolitej Rokiem Józefa Ignacego Kraszewskiego.

Ten najp³odniejszy polski pisarz, jest autorem 232 powie¶ci, w tym 144 powie¶ci spo³ecznych, obyczajowych

i ludowych oraz 88 historycznych, z których najbardziej znana jest "Stara Ba¶ñ".

Tak ogromny ilo¶ciowo i ró¿norodny gatunkowo dorobek Kraszewskiego, nie ma sobie równych w literaturze

polskiej, jest tak¿e fenomenem w skali miêdzynarodowej. W swoich dzie³ach odwo³ywa³ siê do wspó³czesnych

mu tematów oraz przesz³o¶ci Polski i czasów antyku.

 

Spodziewamy siê,¿e jêzyk plastyki,w którym wypowiadaj± siê arty¶ci uczestnicz±cy w plenerze, przybli¿y odbiorcom,

wielk± spu¶ciznê literack± tego wielkiego pisarza.

 

Arty¶ci uczestnicz±cy w plenerze:

Joanna Hrk, Mariannna Jagoda Mioduszewska, Bogna Tarnowska, Magdalena Wolan,Oleksandr Korowaj (Ukraina),

Serhij Michnowskij (Ukraina), Wanda i Bogus³aw Orliñscy, Stanis³aw O¿óg, Dariusz £ukasik, Jerzy Kubina (USA),

Dariusz Piekut (Komisarz pleneru), Jerzy Tyburski (II Komisarz pleneru).

 

Miejsce pleneru-

O¶rodek Wypoczynkowy "Anna",

Ul. Dêbowa 1,

22-470 Zwierzyniec,

 

 

Patronat Medialny- Portal zamosconline, Tygodnik Zamojski, Gazeta Zamojska, Skafander, Katolickie Radio Zamo¶æ,

Dziennik Wschodni, Portal ezamosc.

 

 


 

JERZY  KUBINA

ZAMO¦Æ - NEW YORK - ZAMO¦Æ

- MALARSTWO -

 

 

Jerzy Kubina urodzi³ siê w 1956 roku w Zamo¶ciu. Studia artystyczne na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Piêknych w Krakowie., zakoñczy³ w 1985 roku dyplomem z wyró¿nieniem. W 1987 roku wyjecha³ do Stanów Zjednoczonych. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku, zajmuj±c siê malarstwem, instalacj± i performance. Jego prace prezentowane by³y na wystawach indywidualnych i zbiorowych

w USA i Europie m.in.: w Galerii Louis XIV - Pary¿, 1993; OK Harris - Nowy Jork, 1997;Tower Gallery - Houston, 2004;

80 Washington Square East Galleries - Nowy Jork, 2005; Real Art

Ways Gallery - Hartford, CT, 2006 ; Museum Convento de Carmen - Guadalajara (Meksyk) 2010.

 

110 DRAPER LN. APT. L1 DOBBS FERRY NY 10522

tel. 917 5823433, jerzykubina@hotmail.com, www.jerzykubina.com

 

 

 

Pablo Picasso mawia³, ¿e niektórzy malarze przekszta³caj± s³oñce w ¿ó³t± plamê, ale s± inni, którzy dziêki swojej sztuce i inteligencji

¿ó³t± plamê zamieniaj± w s³oñce. Do tej grupy artystów o du¿ej wra¿liwo¶ci i wielkim talencie nale¿y z pewno¶ci± Jerzy Kubina.

Urodzi³ siê na zamojskiej Starówce, w kamienicy Linkowskiej.O rodzinnym mie¶cie opowiada z wielk± czu³o¶ci±,

urzeczony jego piêknem:

Bardzo je kocham, siedzi we mnie g³êboko. Odwiedzam Zamo¶æ niemal co roku, i z przyjemno¶ci± obserwujê, jak siê zmienia.

Jak z nêdznych smrodliwych podwórek, zdewastowanych fasad Starego Rynku, wyrasta po nocy wspania³y kwiat – mówi

zafascynowany. A¿ trudno uwierzyæ, ¿e zosta³o w tak cudowny sposób odrestaurowane.

Artysta tworzy i mieszka w Nowym Jorku (USA).

By³ sponsorowany przez znanego konesera i znawcê sztuki wspó³czesnej Henryka Lachmana, który przekaza³ mu w latach 1988-1992

salê balow± Hotelu Hamilton, którego by³ w³a¶cicielem. W sali o powierzchni 6 tys. m2 artysta stworzy³ szereg prac monumentalnych,

a tak¿e instalacji i dzia³añ performance.

Okres ten artysta wspomina jako jeden z najbardziej dynamicznych epizodów.Sala balowa, w której mie¶ci³o siê studio Kubiny by³a

zupe³nie zrujnowana.

Po po¿arze z 1984 roku nie podnios³a siê z klêczek. Z³ote stiuki zwisa³y, tapeta odpada³a p³atami. Pod³oga falowa³a. Na ¶rodku sta³ ogromny, zakurzony bia³y fortepian. Wszêdzie kurz, popió³. W k±tach jakie¶ sto³y, ko¶lawe krzes³a, przetr±cone meble.

Ale dla wra¿liwego artysty to nieco odrealnione miejsce stanowi³o ¼ród³o nieustaj±cej inspiracji. Nie wspominaj±c o mieszkañcach

hotelu. Widmowych postaciach ¿ywcem wyjêtych z gangsterskiego filmu.

Wa¿nym etapem twórczym by³ pobyt Artysty w Pary¿u w latach 1990-1991. By³ sponsorowanym i reprezentowanym przez francusk±

Galleriê Louis XIV. W³a¶cicielami galerii byli synowie Bernarda Steinitza, francuskiego milionera, wielkiej s³awy antykwariusza, specjalizuj±cego siê w Ludwiku XIV.

Pobyt w Pary¿u zaowocowa³ wystaw± indywidualn± w Gallerii Louis XIV, a tak¿e seri± prac wykonanych na miejscu w studiu artysty

 w Porte de Clignancourt.

Artysta wyznaje, ¿e kreatywno¶æ jest jednym z najpiêkniejszych prze¿yæ - a sztuka wyrazem niezwyk³o¶ci gatunku ludzkiego:

W sztuce mamy do czynienia z dzia³aniem abstrakcyjnym, które nie bazuje na jakich¶ konkretnych przes³aniach. Wszystko odbywa

 siê w relacji, interreakcji z twoj± psychik±, obojêtnie czy malujesz obraz abstrakcyjny czy realistyczny, co¶ kreujesz, rozmawiasz

z sob± samym. Podczas malowania otwieraj± siê inne przestrzenie. Wchodzisz w inn± energiê.

                To co¶ absolutnie niesamowitego.


 

                                    Weronika Kwiatkowska (fragmenty tekstu napisanego w Nowym Jorku 17.02.2012 roku)

 

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

fot Janusz Zimon

 


 

„MASKA TEATRALNA” Zamo¶æ 2012.

 

 

Dnia 27.06.2012 r. (¶roda) o godz. 14.00

w Biurze Wystaw Artystycznych – Galerii Zamojskiej

odbêdzie siê podsumowanie konkursu i uroczyste otwarcie wystawy prac dzieci i m³odzie¿y

„MASKA TEATRALNA” Zamo¶æ 2012.

Wystawa towarzyszyæ bêdzie Zamojskiemu Latu Teatralnemu.


 

P r o t o k ó ³

z posiedzenia jury konkursu MASKA TEATRALNA 2012



 

Jury w sk³adzie:

Jerzy Tyburski – art.plastyk , W³odzimierz Filipski- art.pl., Stanis³aw Pasieczny- art.pl.

Stwierdza, ¿e na tegoroczny konkurs nap³ynê³y 54 prace

ze szkó³ podstawowych, gimnazjów i szkó³ ponadgimnazjalnych Zamo¶cia i regionu:

Szko³a Podstawowa nr 2 w Zamo¶ciu (nauczyciel -Czes³aw Kozak),

Szko³a Podstawowa nr 3 w Zamo¶ciu (Maria Bojanowska)

Szko³a Podstawowa nr 7 w Zamo¶ciu (Anna Gregorowicz),

Szko³a Podstawowa nr 8 w Zamo¶ciu (Agnieszka Frykowska)

Gimnazjum Powiatowe w Bi³goraju (Alina Dzido),

Gimnazjum nr 2 w Hrubieszowie (Agnieszka ¦la¿yñska),

Gimnazjum nr 2 w Zamo¶ciu (Iwona Zawi¶lak),

Gimnazjum nr 5 w Zamo¶ciu (Ewa Zygmunt),

Liceum Ogólnokszta³c±ce w Krasnobrodzie (Halina Gontarz).

Z uwagi na walory artystyczne jury postanowi³o przyznaæ równorzêdne nagrody

dla nastêpuj±cych uczestników konkursu:


 

Kacper Ga³an lat 12 Szko³a Podstawowa nr 2 w Zamo¶ciu

Agata Sawicka lat 9 Szko³a Podstawowa nr 7 w Zamo¶ciu

Maja Piestrzeniewicz lat 15 Gimnazjum Powiatowe w Bi³goraju

Katarzyna Cios lat 15 Gimnazjum Powiatowe w Bi³goraju

Bartosz Szpakowski lat 15 Gimnazjum Powiatowe w Bi³goraju

Marek Ku¼miñski lat 16 Gimnazjum nr 2 w Hrubieszowie

Martyna Lewkowicz lat 14 Gimnazjum nr 5 w Zamo¶ciu

Rafa³ Rybak lat 14 Gimnazjum nr 5 w Zamo¶ciu

Joanna Marczewska, Ewa Momot (wspólnie) lat 14 Gimnazjum nr 2 w Zamo¶ciu

Monika Piwko Liceum Ogólnokszta³c±ce w Krasnobrodzie

 

 

fot.Janusz Zimon fot.Janusz Zimon fot.Janusz Zimon fot.Janusz Zimon

                                                                                                                                                                                                                                      fot. Janusz Zimon


 

 

Letni Przegl±d Plastyki Zamojskiej

 

 

Miasto i jego twórcy.

45 lat zamojskiego Biura Wystaw Artystycznych

 

„Zamo¶æ nale¿y to tej nielicznej grupy miast polskich o których istnieniu wiedz± w gruncie rzeczy niemal wszyscy Polacy (...).

W Zamo¶ciu i na Zamojszczy¼nie przybywa artystów, kolejni absolwenci uczelni artystycznych widz± sens w uprawianiu sztuki

w³a¶nie tutaj (…).

Obok twórców tutaj urodzonych, maj±cych korzenie rodzinne z dziada pradziada na piêknej ziemi zamojskiej, pojawili siê tak¿e

arty¶ci z zupe³nie innych czê¶ci Polski, ale za to zauroczeni tym niepowtarzalnym fragmentem Polski (...).

Bo tak naprawdê si³± zamojskiego ¶rodowiska plastycznego s± przede wszystkim ludzie, którzy je tworz± (...).

Od ich wra¿liwo¶ci, pasji i zaanga¿owania zale¿y bowiem jaka bêdzie uprawiana przez nich sztuka, zarówno dzisiaj jak i jutro.

Ka¿de otwarcie na nowe tendencje, próba dialogu z przedstawicielami innych ¶rodowisk, mo¿e tylko zaowocowaæ powstaniem

 kolejnych, jeszcze ciekawszych, bardziej warto¶ciowych dzie³ sztuki (...).

Jaka zatem jest twórczo¶æ artystów zamojskich na pocz±tku drugiej dekady XXI wieku, gdy reprezentuj±ce ich na zewn±trz

Biuro Wystaw Artystycznych obchodzi piêkny jubileusz 45-lecia istnienia ?.Bez w±tpienia jak wszêdzie jest to twórczo¶æ

dalece zró¿nicowana (…).

¦rodowisko zamojskich artystów powo³a³o do ¿ycia Galeriê Sztuki Wspó³czesnej. Po latach funkcjonowania obu instytucji niezale¿nie,

w 2000 roku dosz³o do ich po³±czenia i powstania Biura Wystaw Artystycznych – Galerii Zamojskiej, na czele której stan±³ malarz,

a zarazem historyk sztuki Jerzy Tyburski. Biuro konsekwentnie kontynuuje wszystkie dobre elementy tradycji swoich dwóch

poprzedniczek, organizuj±c regularnie nie tylko wystawy czasowe na których s± pokazane zarówno najnowsze dokonania jak i przegl±dy

w aspekcie historycznym, najwybitniejszych artystów z ca³ej Polski ( w tym co zrozumia³e równie¿ ilustratorów), a tak¿e najwa¿niejszych, najbardziej aktywnych twórczo artystów lokalnych, wydaje katalogi i ulotki na bardzo wysokim poziomie edytorskim, ale jest równie¿ stymulatorem dzia³añ o charakterze interdyscyplinarnym i integruj±cym .
Jubileusz 45-ciu lat istnienia Biura Wystaw Artystycznych – Galerii Zamojskiej, nastraja wyj±tkowo optymistycznie i jest powodem

do uzasadnionej dumy (...)”.

                                                                                                                                      Lechos³aw Lameñski

                                                                                                                                          Profesor Historii Sztuki – KUL

(cytaty pochodz± z tekstu zamieszczonego

w katalogu wystawy „Letni Przegl±d Plastyki Zamojskiej”)

Uczestnicy wystawy :

 Tomasz Be³ech, Monika Bieliñska, Bogus³aw Bodes, Winicjusz Borowski, Joanna Brze¶ciñska - Riccio,El¿bieta Gnyp, Bo¿enna Gomu³ka, Robert Gomu³ka,

Beata Grela, El¿bieta Ha³asa, Zygmunt Jarmu³, Dorota Jasek, Miros³aw Juszczak, Piotr Juszczak, Krystyna Kopciowska, Zofia Kosiorek-Po¼dzik, Donat Kowalski,

Karolina Krajcarz, Maria Krenz, Dariusz £ukasik, Gabriela £yko, Maria Ma³yszko-Jarzêbicka, Patrycja Marczewska, Marzanna Mucha, Roman Mucha,

Urszula Olczyñska, Jacek Pasieczny, Stanis³aw Pasieczny, Anna Pieczykolan, Dariusz Piekut, Stanis³aw Pokryszka ,Stanis³aw Pyra-Piro, Marek Jan Rze¼niak,

Bart³omiej Sêczawa, Maciej Sêczawa, Joanna S³upska Marek So³owiej, Waldemar Swatowski, Barbara Szeptuch, Henryk Szkutnik,Barbara Tchórzewska-Czaja,

Marek Antoni Terlecki, Jerzy Tyburski, Piotr Tymochowicz, Sylwia Wo¼niak-Sêczawa

 

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

 

fot.Janusz Zimon

 

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

 

fot.Janusz Zimon

 

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

 

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

 

fot.Janusz Zimon

 

 

fot. Janusz Zimon


 


 

MANUFAKTURA  SATYRY

 

Wybór prac  z dwóch edycji ogólnopolskiego konkursu satyrycznego

 

"Fabryka"2010,

 "Miasto idealne i jego mieszkañcy"2011,

 

dnia 5 czerwca o godz.17.00 w siedzibie BWA Galerii Zamojskiej.

 

Organizator konkursu-Urz±d Miasta w ¯yrardowie,

Kurator konkursu,artysta grafik-Zbigniew Ko³aczek.

 

Wystawa towarzyszy obchodom 45-lecia dzia³alno¶ci BWA Galerii Zamojskiej.

 

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

fot Janusz Zimon

 


 

BWA Galeria Zamojska zaprasza na imprezê pod nazw±
"¦wiêto Sztuki w BWA Galerii Zamojskiej"

 

dnia 25 maja od godz.10.00 do 17.00.
Impreza towarzyszy obchodom jubileuszu 45-lecia dzia³alno¶ci BWA Galerii Zamojskiej.
 

W programie:

1. Godz.10.00 – 12.00.

Zabawy plastyczne dla dzieci (w tym pogadanka historyka sztuki - Pani Izabeli

Winiewicz-Cybulskiej).

2. Godz.12.00-13.00.

Happening Roberta Gomu³ki p.n. „MISTERIUM WYOBRA¬NI” (podczas trwaj±cej

aktualnie wystawy indywidualnej artysty).

3. Godz.13.00-14.30.

Seans rysowania w wykonaniu Edwarda Lutczyna (artysty bêd±cego go¶ciem

honorowym galerii).

4. Godz.15.00 – 16.00.

Koncert muzyczny uczniów Pañstwowej Szko³y Muzycznej w Zamo¶ciu.

(1. „Kwartet smyczkowy” - prowadz±ca Pani Bo¿ena Ga³czyñska-Szurek

2.„Kwartet gitarowy” - prowadz±cy Pan Andrzej Fil).

5. Godz. 16.00-17.00.
Aukcja rysunków Edwarda Lutczyna – powsta³ych podczas trwania seansu

(na rzecz Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom Niepe³nosprawnym „Krok za krokiem”

w Zamo¶ciu).


Wspó³organizatorzy:

Rada Programowa BWA-Galerii Zamojskiej

Pañstwowa Szko³a Muzyczna I i II stopnia im. K.Szymanowskiego w Zamo¶ciu

Restauracja and Club Caffe SMAK Story w Zamo¶ciu

 
fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

fot.Janusz Zimon

 


 

Noc Muzeów i Galerii

 

 

 

Szko³a Podstawowa nr3 w Zamo¶ciu,
Liceum Plastyczne im.Bernarda Morando

i BWA Galeria Zamojska,
zapraszaj± do wspólnych obchodów Miêdzynarodowej Nocy Muzeów,
dnia 18 maja o godz.19.00

w siedzibach BWA Galerii Zamojskiej

i Liceum Plastycznego.

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

fot. Janusz Zimon


 

 

ROBERT GOMU£KA

 

SIEDEM ELEMENTÓW

-ods³ona pierwsza-
 

Urodzony w 1956 r. w Zamo¶ciu. Absolwent Pañstwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Zamo¶ciu. Studia w Instytucie Wychowania

 Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie- Sk³odowskiej w Lublinie. Dyplom w pracowni malarstwa doc. Ryszarda Lisa w 1981 r.

Twórczo¶æ w dziedzinie malarstwa, rysunku i grafiki.

Organizuje interdyscyplinarne dzia³ania artystyczne z pogranicza teatru, plastyki i muzyki. Od 1981 r. zajmuje siê edukacj± plastyczn±

 dzieæmi i m³odzie¿y

.Autor wielu wystaw indywidualnych, uczestnik wystaw zbiorowych.

 


 

Nieskoñczono¶æ to ojczyzna bez granic”
 

Prawdziwym skarbem sztuki jest jej duchowo¶æ z tej sentencji wynika istota tajemnicy, która zawsze mnie poci±ga³a. Próbujê okre¶liæ

jej charakter i nadaæ jej kszta³t w wizji plastycznej.Aby to za³o¿enie sta³o siê czytelne i klarowne okre¶li³em tajemnicê rzeczywisto¶ci dokonuj±c podzia³u jej na 7 obszarów energetycznych – 7 elementów, które s± tre¶ci± mojej sztuki.

7 elementów to 4 ¿ywio³y i woda, ogieñ, ziemia, powietrze oraz 3 elementy nierozerwalnie ze sob± powi±zane

(¶wiat³o, czas, przestrzeñ).Aby zrozumieæ charakter tych elementów i ich naturê, wymaga to ode mnie ogromnej koncentracji i zaanga¿owania, doskonalenia warsztatu artystycznego, poszerzenia horyzontów intelektualno - duchowych.

Przy tworzeniu towarzyszy mi nieodparta, ca³± moc± u¶wiadomiona chêæ wyra¿ania tajemnicy istnienia w której jeste¶my zanurzeni.

W obrazach budujê nastrój poprzez wielop³aszczyznowe ukazanie struktury i konstrukcji rzeczywisto¶ci: I p³aszczyzna – czysto

estetyczna i zmys³owa, II p³aszczyzna – problemowa, która okre¶la dramaturgiê, III p³aszczyzna – metafizyczna, czyli synteza
i uogólnione spojrzenie na byt, IV p³aszczyzna – okre¶laj±ca ¶wiat³o wewnêtrzne i naturê duchow± obrazu.

Do zrozumienia mojej techniki malarskiej u¿ywam pojêcia „kwantylizm”, które najpe³niej odzwierciedla charakter i strukturê

technicznych aspektów mojego malarstwa.Termin zapo¿yczy³em z historycznych, naukowych i artystycznych uwarunkowañ XX w.

Kwant – no¶nik energii promieniowania elektromagnetycznego. Kwantowy charakter ¶wiat³a i barwy, która jest jego pochodn±

odnosi siê do dualistycznej ( korpuskularno-falowej) natury promieniowania elektromagnetycznego.

Do¶wiadczenia naukowe i estetyczne przek³adam i filtrujê na moje p³ótna, spontaniczne akcentuj±c jednocze¶nie rytm, pulsacjê

i dynamizm kwantów – no¶ników kolorystycznych.

Poszczególne obszary kolorystyczne rozwijam na „powierzchni p³ótna” w sposób sekwencyjny i synchroniczny. Podczas tego procesu ujawniaj± siê, „przeciwieñstwa”, które wzmacniaj± siê nawzajem potêguj±c dramaturgiê i dynamikê kompozycji pewien rodzaj muzyki,

w tym przypadku – muzyki elektronicznej przenosi charakterystyczn±, swoist± energiê na któr± jestem wra¿liwy. Energia ta wyostrza

moja wizjê. Towarzyszy mi przy tworzeniu.


                                                                                                                                        Robert Gomu³ka

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

fot.Janusz Zimon

 


 

"Dyplom 2012"

Liceum Plastycznego im.Bernarda Morando

 

Na wystawie prezentowane s± najlepsze prace uczniów Liceum Plastycznego,pochodz±ce z trzech pracowni

-Reklamy Wizualnej,Snycerstwa i Ceramiki.Prezentacja odbywa siê w ramach tradycyjnej wspó³pracy

BWA Galerii Zamojskiej z Liceum Plastycznym, jest p³aszyzn± wymiany pokoleñ i elementem wzbogacaj±cym

dla zamojskiego ¶rodowiska plastycznego.

 

Kl.IVa

CERAMIKA – grupa 1       

nauczyciel Bart³omiej Sêczawa, nauczyciel zawodu Bogdan Naklicki

 

  Garczyñska Agata, Gêborys Joanna,Mikulski Rafa³, Oleszek Gabriela, Popik Joanna, Sidor Anna,Siemko Agnieszka

    Szawara Kinga,¦liwiñska Aneta, ¯ary Marta

 

SNYCERSTWO – grupa 2

 

nauczyciel Zygmunt Jarmu³, nauczyciel zawodu Stanis³aw Juszczak

  Barczyñska Paulina, Dawtian Dominika, £asocha Aleksandra, £y¶ Paulina,Olszewska Magdalena/Sotwiñski Patryk,

Soszka Ewa, Szyper Arkadiusz, Zawi¶lak £ukasz

Klasa IVb

REKLAMA WIZUALNA – grupa 1     

nauczyciel Micha³ Mazurkiewicz

 Bia³asz Karolina,Buczkowska Anna, Chabros Edyta, Flor Monika, Ha³asa Paulina, Karpiuk Dominika,

Kliza Katarzyna,Kopciuch Edyta,Kowalczuk Joanna, Panas Justyna,Sprê¿yna Agnieszka ,Szubiak Olga

SNYCERSTWO – grupa 2

nauczyciel  Wojciech Duklewski, nauczyciel zawodu  Marcin Ciecierski

 

 Malczewski Maciej,Mazur Katarzyna, Nowicki Maciej,Owczarczyk Sylwia,Padjas Izabela, Pawluk Pawe³, Rejman Monika,

Staro¶cic Piotr, Wójtowicz Andrzej

 

 

fot.Janusz Zimon fot.Janusz Zimon fot.Janusz Zimon
fot Janusz Zimon

 

fot Janusz Zimon

 

fot Janusz Zimon

fot Janusz Zimon


 

Tomasz £±czyñski

 

SZTUKA-SZK£O

 

Wystawa - „Ballady i romanse”

Porz±dkowa³em ksi±¿ki i otworzy³em Mickiewicza przypadkiem. Czytaj±c, nagle zrozumia³em aktualno¶æ tych wierszy.

Fascynacjê mistrza : i kobietami i magi± i okultyzmem ...

Jest w tych strofkach co¶ z nastroju dzisiejszej powie¶ci gotyckiej. S± sceny jakby z ksi±¿ki „W³adca Pier¶cieni”, jest atmosfera z filmów

grozy. Wiersze nadzwyczaj „dzisiejsze”, choæ napisane sto dziewiêædziesi±t kilka lat temu.Kolejne ballady i kolejne czytania. Zwracam uwagê

na niektóre zdania i niespodziewanie widzê , jak te uk³adaj± siê w ci±g ilustracji . Szklanych ilustracji.

Szk³o „mroczne”, mo¿e poza „Pierwiosnkiem”, który „b³ysn±³ ze z³otych obs³onek”.Pani Twardowska” i pojawiaj±cy siê tu diabe³ wcale nie tak zabawny jak pamiêtam z dzieciñstwa. Czujê strach Mickiewicza, który chce wizjê, spotkania z diab³em, jowialnymi historyjkami „oswoiæ”.

Tukaj” dziwny traktat o konsekwencjach samotno¶ci.Wreszcie ostatnia ballada „Dudarz”. Starzec gra na dudach i ¶piewa swoj± smêtna balladê, k±tem oka obserwuj±c jak dziewczyna uwodzi m³odzieñca … i m³odzieniec przyj±³ wianek i „ju¿ ich nie widaæ za wiosk±”.

Zdecydowa³em siê zrobiæ te szklane ilustracje.”

                                                                                                                                                                                       Tomasz £±czyñski

www.sztuka-szklo.art.pl

www.kroplaswiatla.pl

 

Wa¿niejsze wystawy indywidualne :

 

1976 - „Tkanina”, pokaz pac, Dziekanka, Warszawa

1993 - „Kobieta ulotna”, instalacja, Bank ¦l±ski, Warszawa

1995 - „Slams witra¿owy”, instalacja, Instytut Polski, Praga

1997 - „Wizerunek, miejsce kultu, kamienie”, instalacja, Galeria Dzia³añ, Warszawa

2005 - „Ekskluzywnie i przejrzy¶cie”, pokaz szkie³ zaprojektowanych, Galeria Designe, Wroc³aw

2005 - „Zbada³em mur od marzeñ strony”, szklane rze¼by, Galeria Bram, Dania

2009 - „Nell' abisso ballo” (Tañczê w otch³ani), prywatny pokaz szkie³, Via Morigi, Mediolan

2009 - „Pewna ¿ydowska dziewczyna przynios³a nam zbawienie ¶wiata - Podpalona

stodo³a sp³onê³a”, instalacja, Ogród Galerii Sztuka-Szk³o, Warszawa, wspólnie z Witoldem Czopowikiem

2009 - „Dwana¶cie plemion Izraela”, Synagoga No¿yków, Warszawa

2010 - „Kobiety i drzewa”, wspólnie z Beat± Stankiewicz, Galeria Sztuki-Szk³o, Warszawa

2010 - „Nie wiem gdzie ro¶nie las kasztanowców”, Centrum Promocji Kultury, Warszawa

2011 - „Pamiêæ mimowolna. Zwa¿cie tak ju¿ jest, g³owa sama my¶li”, Galeria Sztuka-Szk³o, Warszawa

2011 - „L'Arbre magique de l'Europe – il etait une fois ...” „Magiczne drzewo Europy –
zdarzy³o siê pewnego razu”, Galeria Art et Miss, Pary¿

 

Wa¿niejsze wystawy zbiorowe

1984 - „Armia Krajowa w sztuce”, wystawa po konkursowa, Londyn

1987 - „Sztuka Niepokornych”, Kongres Polonii Kanadyjskiej, Kanada

1992 - „Dekada sztuki”, ASP, Warszawa

2000 - Syndrom milenijnego prze³omu”, ZPAP, Warszawa

2004 - „Sztuka w³ókna – europejskie ¶lady”, ZPAP, Warszawa

2004 - „A la Recherche de la Lumiere”, rze¼ba szklana, Bourg-la-Reine, Francja

2005 - „Lumen, Lumen – europejskie ¶lady”, Klasztor oo Dominikanów i Muzeum. Czartoryskich, Kraków

2006 - „D' une matiere l' autre”, wystawa trzech rze¼biarzy Claude Abeille, Tomasz £±czyñski i Christan Renonciat.Galeria Artrium, Genewa (Szwajcaria)

2009 - „Transeparences”, szk³o czterech krajów : Polska, Francja, Wêgry, S³owacja, Galeria Centr d'animation Le Point de Jour, Pary¿ (Francja)

2009 - „Joseph Czapski vers soi et vers le monde”, Józef Czapski, Jacek Sienicki, Stanis³aw Rodziñski, Tomasz £±czyñski, Galeria Artplexus Richarda Aeshlimana, Chaxbres (Szwajcaria)

 

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

fot.Janusz Zimon

 

 


 

Swava Launay (Francja)

 

-tkanina artystyczna-

 

Swava Launay urodzi³a siê i wychowa³a w Kl±twach ko³o Tyszowiec na Zamojszczy¼nie,

jako Stanis³awa Bartosiewicz. Ukoñczy³a Liceum Ogólnokszta³c±ce w Tyszowcach,

a nastêpnie studiowa³a filologiê romañsk± na Uniwersytecie Jagielloñskim w Krakowie.

 Tytu³ magistra filologii romañskiej uzyska³a na Uniwersytecie Adama Mickiewicza

 w Poznaniu. W 1977 r. wyjecha³a na sta³e do Francji, do Pary¿a. Nastêpnie osiad³a

z rodzin± w ma³ym miasteczku Mougins, w malowniczej Prowansji. Tam zaczê³a

 interesowaæ siê sztukami plastycznymi. Pocz±tkowo by³o

 to malarstwo olejne i akwarela, a nastêpnie tkanina artystyczna, która jest jej pasj±

do dzi¶. Swava jest mistrzyni± aplikacji. Z niezwyk³± precyzj±, wyczuciem kolorystyki

 i cech poszczególnych skrawków tkanin, ³±czy je w ca³o¶æ, zszywaj±c  i naszywaj±c

 

 za pomoc± maszyny gêstym ¶ciegiem. Artystka wykonuje tkaniny na¶cienne, o ró¿norodnej tematyce: sceny rodzajowe, historyczne, biblijne, metafizyczne, postacie, mitologiczne, zwierzêce, kwiatowe, wspomnienia z podró¿y, motywy morskie, krajobrazy, widoki miast, motyw ogrodu,

martwe natury. Niektóre z prac tworz± cykle. Z pozoru proste tematy, przetworzone w tkaninê nabieraj± niekiedy g³êbszego znaczenia. Wprowadzaj±

nas w radosny nastrój, emanujac ciep³em, feri± barw i wzorów. Nie da siê przej¶æ obok nich obojêtnie.

W twórczo¶ci Swavy widaæ wp³ywy sztuki francuskiej: ¶redniowiecza, impresjonizmu i kubizmu. W wielu tkaninach zawarta jest te¿ symbolika

i przeno¶nia - wynik literackiego wykszta³cenia artystki. Czê¶æ z nich zawiera g³êbokie tre¶ci, przemy¶lenia artystki, a niektóre s± swoistym pamiêtnikiem artystki z odbytych po ¶wiecie podró¿y.Tkaniny Swavy by³y i s± wystawiane w wielu renomowanych galeriach ¶wiata oraz sporadycznie

w Polsce. Ciesz± siê równie¿ zainteresowaniem prywatnych kolekcjonerów, g³ównie we Francji i USA.

W 2010 r., dwie tkaniny: »Trzy gracje » i « Postacie » zosta³y uznane za najciekawsze i najbardziej nowoczesne na III Miêdzynarodowym Festiwalu

Sztuki Struktury Powi±zañ w Krakowie (13-30V2010).

Prezentowane na wystawie prace s± znikom± czê¶ci± dorobku artystki.

                                                                                                                                                                                 Barbara Typek

                                                                                                                                                                                  historyk sztuki
 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

fot.Janusz Zimon

                                                                                                                         


 

Seanse rysunkowe w BWA Galerii Zamojskiej

 

 

Fenomen seansów rysunkowych w BWA Galerii Zamojskiej pojawi³ siê podczas wystawy indywidualnej zamojskiego

rysownika-Stanis³awa Piro. Przedsiêwziêcie ma charakter edukacyjno-twórczy.

Polega na tworzeniu przez Stanis³awa Piro, wspólnie z innymi osobami, kompozycji rysunkowych, daj±cych bardzo

interesuj±ce efekty. Aktywno¶æ twórcza m³odych pasjonatów rysunku, pod okiem do¶wiadczonego i pe³nego wiedzy

fachowca, stymuluje czêsto ukryty rozwój talentu, jak równie¿ jest cennym prze¿yciem psychologicznym.

Seanse rysunkowe, traktowane jako eksperyment edukacyjno-twórczy, otoczone opiek± merytoryczn± i logistyczn±

BWA- staj± siê ciekaw± alternatyw± dla uzdolnionej m³odzie¿y naszego miasta jak i uzupe³nieniem edukacji estetycznej.

                                                                                                                                                                                                             Jerzy Tyburski.

 

Wszystkich zainteresowanych seansami rysunkowymi-

serdecznie zapraszamy!

 

BWA Galeria Zamojska,

22-400 Zamo¶æ,

ul.Staszica 27,

tel.(84)638 57 82,

 

fot.Janusz Zimon fot.Janusz Zimon fot.Janusz Zimon

 

 

                                                                                                                                                                             fot.Janusz Zimon

                                                                                                                                                                                                                                                                                        


 

                

    " POCZUJ  SIÊ  ARTYST¡ !

TWÓRCZE   ZABAWY  W  SZTUKÊ"

 

Spotkania maj± na celu rozwijanie wyobra¼ni i umiejêtno¶ci plastycznych dziecka oraz  przybli¿enie ró¿nych

form plastycznych .

Dziêki takim spotkaniom, dzieci poznaj± równie¿ zagadnienia z podstaw wiedzy o sztuce, a tak¿e tematy zwi±zane z wystawami  prezentowanymi w BWA Galerii Zamojskiej.

 

Terminy  i godziny zajêæ ustalane indywidualnie.

 

Zapraszamy i zachêcamy do skorzystania a naszej propozycji.

BWA Galeria  Zamojska, 22-400 Zamo¶æ, ul Staszica 27, tel 084 638 57 82

 

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

                                                

                  

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

 

fot.Janusz Zimon

                                          

  fot.Janusz Zimon

                                                                         

                                              

 

                                                                                                                                                                    fot.Janusz Zimon

 

  

     

                                              

                        powrót do strony g³ównej